Nagyon szubjektív, néhol provokatív beszámoló Kelet-Galíciáról - 3. rész
márc. 18. szombat-Lviv
· ez a nap
nagyon-nagyon jó volt, mert a nagy részét egy nagyon jó barátnőmmel töltöttem,
akivel együtt jártunk a CEU-ra a mesterszak idején és azóta nem találkoztunk,
hogy lediplomázott és hazaköltözött Lvivbe 2013-ban
· felmentünk a
„High Castle” dombjára, vár már nincs ott, de jó a kilátás a városra. Megnéztük
az örmény és a lengyel katedrálist is, a Rynok teret, Ivan Franko és Ivan
Fedorovics emlékművét, és egy örmény kávézóban kávéztunk az „örmény utcában”.
· már péntek
este, ahogy megérkeztünk Lvivbe „megcsapta az orromat” az Osztrák-Magyar
Monarchia atmoszférája, teljesen otthon éreztem magam az első perctől kezdve.
Később olvastam, hogy direkt nagyon rájátszanak az osztrák-magyar imázsra, nem
csodálom, a későbbiekhez képest könnyűvolt
a Monarchiának aranykornak tűnni.
·
délután
városnéző séta a kirándulást szervező tanárokkal
o
a
Nachmanowicz avagy „aranyrózsa” zsinagóga hűlt helye-de a szerkezetét ki lehet
venni a szomszédház falán maradt nyomokból, ahol összeértek a falak.
Nchmanowicz, aki 1584-ben építtette ezt a zsinagógát, Báthory István hitelezője
volt.
o
Arzenál
múzeum
o
Leopold von
Sacher-Masoch szobra a Masoch kávézó előtt. Nélküle nem hívnánk mazochizmusnak
a mazochizmust. Itt született és professzor is volt az egyetemen. A népet
felvilágosító írásokkal harcolt az antiszemitizmus ellen. A legenda szerint
filoszemitizmusa arra megy vissza, hogy nagyapja valami tisztiorvos szerűség
volt, apja is Habsburg hivatalnok és így gyerekkorától sok zsidóval találkozott
és jó kapcsolatokat alakított ki. Sok novellát írt a galíciai zsidó életről. A
fáma szerint „utálta a lengyeleket, sajnálta az ukránokat és szerette a
zsidókat.”
Lviv: kilátás a csokizóból a belvárosra |
o
Egy egész
épületnyi forró csokizó: valószínűleg az a hely, amit minden fázó turista
megtalál. Tök jó kilátás volt a belvárosra.
o
latin
katedrális-épp kezdődött az esti mise, nagyon szép volt
·
este a
barátnőmmel még egy csomót sétáltunk
o
olasz
udvar/Korniakt palota -ez egy gazdaggörög kereskedő család volt, akik más
épületeket is építettek a városban
o
belógtunk egy
templomba, ahova gyakorlatilag csak pravoszláv apácák járnak
o
a régi Rynok
tér
o
Keresztelő
Szt. János templom, előtte Árpád-házi Konstanza szobrával, aki IV. Béla lánya
volt.
o
egy börtönön
lévő lista, hogy yki mindenkit gyilkoltak ott meg a nácik, valamint emlékmű a
nácizmus és a kommunizmus ukrán, lengyel és zsidó áldozatai emlékére
o
gettó
emlékmű-sok család is állíttatott itt emléktáblát, pl, Adam Michnik és testvére is
márc. 19. vasárnap
·
Zsovkva
o
elképesztően
nagy zsinagóga van itt -persze romosállapotban - a város (inkább falu)
méretéhez képest, egy kutya, aki beslisszolt velünk együtt, nagyon ismerős
terepként kezeli
o
18. századi
piactér és városháza- úgy látszik akkor sokkal nagyobbhely volt, mint ma,
jelentőségét tekintve is Zsovkva
·
Drohobics
o
elég nagy hely,
van egyetem. és az egyetemen van egy lengyel központ, ami fenntart egy Bruno
Schulz emlékszobát -ő egy lengyel író volt és zsidó (rajzolt is), aki egy
drohobicsi elit magángimiben rajztanár volt a 30-as években és a drohobicsi
gettóban lőtték aztán le. A Bruno Schulz emlékszoba egyik érdekessége a
fordított (balról jobbra) jiddis felirat, amiről a tárlatvezető is tud, de
szemmel láthatóan nem gondolják azt, hogy le kéne cserélni…..
o
Az 1850-es és
60-as években rengeteg zsidó telepedett itt le a kezdődő olajkitermelés és
„olajláz” miatt, a Holokauszt idején is az olajkitermelésben való
munkaszolgálat volt a helyi specialitás. Egy helyi rabbi túlélte a Holokausztot
(Buchenwaldban szabadult fel) és később Mexikó askenázi főrabbija lett,
emlékiratot írt a drohobicsi zsidó közösségről.
o
A zsinagóga
falán Bogdan Hmelnyickij idézet. Tekintve, hogy Hitler előtt ő volt a
legborzalmasabbként számon tartott tömeggyilkosa a zsidóknak az 1648-as
vérengzős kozákfelkelés vezetőjeként, felmerül a kérdés, hogy ő mit szólna
ahhoz, hogy egy zsinagóga falán köt ki a képe? Nem beszélve az emberábrázolás
tilalmáról…… Jó büntetés ez vagy egyszerű kegyeletsértés és bálványimádás?
Bennem ez a kép zsigerileg nagyon rossz érzést keltett, csak szeretem erőltetni
a történetek fonákját, egyáltalán kinek jó őt egy zsinagóga falára tenni?
Megjegyzések
Megjegyzés küldése