Kaffka Margit: Színek és évek
Klasszikusok
mindenkinek sorozat.
Kistarcsa:
STB Könyvek Könyvkiadó, 2008.
ü A Feminista olvasókörhöz olvastam 2020
márciusában.
Kaffka Margit és Bauer Ervin, https://cultura.hu/kultura/kaffka-margit-szinei/ |
ü SPOILER ALERT. Egy ideig azt gondoltam, hogy hú,
ehhez az unalmas élethez, ami a főszereplőnek jutott, kicsit hosszú még ez a 223
oldal is, nyilván alispán lesz a férje, aztán nyilván ettől még ugyanolyan
unalmas lesz a vidéki női élet egy deklasszált dzsentrinőnek, és erre jó nagy
fordulat állt be: nem lett alispán a férj és öngyilkos lett! (Ami elég szomorú,
hogy itt egy alispánság miatt, nem vmi romantikus nagy, látványos tőzsdei
bukás, vagy elszerencsejátékozta-a-birtokát típusú 19. sz. regényes csúcspont
formájában. Persze itt is van adósság a
képben, mert az alispánság érdekében kampányolni kellett és túlnyújtózkodott a
házaspár a takarón, na de így is elég piti ez a Debrecennél kisebb városban
alispáni ambíció mint élettragédia trigger.) Nagyon tetszett, hogy van egy
ilyen váratlan fordulat és ettől kezdve már nagyon izgi a regény, nagyon kíváncsi
voltam a folytatásra.
ü Mai szemmel megrázó, hogy amikor az
elbeszélő-főszereplő, Magda elbeszéli az életét mint „öregasszony”, akkor 50
éves!
ü A Szabó Magda által a Régimódi történetben
leírt világban játszódik ez a történet is, a Jablonczay Lenke előtti nemzedékbe
tartozhat az itteni Magda. Az itteni „groszi” tökre olyan mint a Lenke apai
nagymamája, kicsit zord, de jól kézben tartja a pénzügyeket és fő célját, a
gyerekei anyagi biztonságát, eléri a polgári munkamorállal, nem úgy, mint a
dzsentrik. Csak ez a Pórtelky Magda (milyen
jól kitalált vezetéknév! :D ) sokkal kevésbé érdekes egyéniség, mint a Régimódi
történet Jablonczay Lenkéje, sokkal tipikusabbnak tűnik a társadalmi
osztályára és az abban akkoriban élhető női életre (mindig kiszolgáltatva lenni
egy férfinak, hihetetlenül rímel Beauvoir A második nemére is az egész),
és ezt a könyvet ez teszi érdekessé!
ü Ugyanakkor nagyon bátor dolog lehetett a 20. sz.
elején megírni olyan gondolatokat, egy nő „tollába adni” (mert E/1 íródik), amiket
egyébként ma sem sok mindenki vállal fel: hogy teher a gyerek adott esetben, nem
feltétlenül minden vágya egy nőnek az anyaság, az önmegvalósítás akadályaként
is felmerülhet, meg kényszerpályára teheti az életet. És a harmadik meg negyedik
gyerek már még inkább teher, a terhesség esélye szó szerint „teher”.
ü p. 21. „Tán nem is alázatosabbak vagy jobbak
voltunk a maiaknál -csak egymással egyformábbak valahogyan.” -> a 20. sz.
elején felgyorsult a nemzedékek közötti mentalitásbeli váltás?
ü a könyv elején egyébként azt érezteti az
elbeszélő, hogy a lányai életfelfogása számára idegen, de a végén azt sejteti,
hogy ő direkt akarta, hogy ők más életfelfogással nőjenek fel mint amiben őt nevelték,
így máséletük legyen, mindent megtett, hogy tanuljanak és ezért nem természetes
nekik és furcsállják az ő életét.
ü p. 45. a feudális #metoo (az idős Telekdy földesúrról,
nem a Péterről, akivel összeházasodik Magda anyja): „A szegény, korán elhalt
felesége idején is kikapós, préda, durva ember volt, a falu minden szép
parasztleányát dugdosták, rejtegették előle, mert akire szemet vetett,
parancsszóval rendelte az udvarba, és jaj volt annak, aki ellenszegült.”
ü p. 47. „lekötni, megtartani. Ez a két szó milyen
gyakori volt hajdan az asszonyok szótárában! Vajon sohase gondoltak arra, hogy asszony
is megunhat, megelégelhet, elküldhet egy férfit?” -> és az a szomorú, hogy a
„megtartani” milyen gyakran használt ige most s 21. sz.ban is a pasi főnévvel
összefüggésben….!
ü p. 47. „Így fogtunk a táncrobotba megint.” -a báli
szezonok, amikben (ideális esetben 1 v 2 báli szezon alatt) férjet kellett
fogni az eladósorban lévő lányoknak. Nagyon tetszik ez a „táncrobot” kifejezés.
😊 Pedig Magda nagyon szeret táncolni amúgy, csak arra
jön rá, hogy nem akkor és annyit táncolhat, amennyit szeretne, hanem amennyit
kell a férjfogáshoz, ami akkor egy átlag nő egzisztenciájának kulcsa volt.
ü p. 85. „Hisz mi csak gyámoltalan asszonyok
vagyunk.” még a nőegyleteknek is kellett férfi gyámolító!
ü p. 86. a teniszről: „szokatlan dolog volt az itt,
hogy az ember ugráljon, szaladozzon, lihegjen, mikor nem kénytelen vele; és
mint a gyerek, színes labda után. Mi, asszonyok, talpaltunk, hajladoztunk,
melegedtünk délelőtt a háztartásunkban eleget, én legkivált, délutánra az ember
már ülni kívánt szépen kiöltözve, befűzve; felfésült haját össze nem csapazni,
rendbe szedett arcbőrét ki nem izzasztani idegenek, férfiak előtt: és nem
porozni össze finom, hegyeske cipőjét. Én bizony nemigen erőlködtem a játékkal,
de társaságban levésre, szórakozásra jó ürügy volt ez nagyon.”
ü p. 89. tömegturizmus kritika Horváth Dénestől (aki
majd Magda 2. férje lesz): „nem a kihíresztelt dolgok az igazán nagyszerűek,
amiket minden jövő-menő bepiszkol a csudálkozásával”
ü p. 93. a „gyámoltalan nő” szerep hatása a nőre,
társadalomkritika: „látszatra néha egészen ostobácska és selypes voltam, egy
kicsit vissza is hatott ez igazándiban is. […] soha fontosabb életdolgot, még
csak lakáskiválasztást vagy fűtőfa-megrendelést sem végeztem el magam, saját
felelősségemre és szabad akaratomból.” Az 1. férj idején, a 2.nál igen, de ezt
nehezményezte is, hiszen ahhoz volt szokva, hogy a nőnek nem kell felelősséget
vállalnia és komolyan gondolnia anyagi gondokra, ez mind a férfi dolga (de joga
is!).
ü egyébként Horváth Dénes a nagy veszekedéseikben
utal rá, h milyen szörnyű lehet a gyerekeknek, hogy egy ilyen frusztrált nő
neveli őket, amit Beuavoir is mond A második nemben. De a regénybeli Magda
a jófej végén fogja meg a dolgot, nem
áll bosszút a gyerekeken a saját életének frusztrációi miatt, hanem még inkább
egyedül viszi a háztartást (nem vonja be a lányait) és kitalpalja, hogy a
lányai (akik 3an vannak!) tanult és ezáltal önálló nők legyenek, ne a férjhez menetelen
álljon vagy bukjon az egzisztenciájuk.
ü p. 124. „Mert a világ – és még most is az uradalmi
tisztek feleségeit jelentette számomra leginkább ez a gyűlölködve kiejtett
szó-, a világ már kezdte éreztetni jelenlétét a mi szent viszonyunkban. Ahogy
így a nagy piacot megkerülve csendes létekkel mentünk közel, egymás mellett az
este párás sötétjében, kínosan ellenséges indulattal néztem át a nagy gyepes
tér ködén a kivilágított, egyenletes, nagy ablakok sora felé, ahol a Várkert
végződött sötét, nagy fenyőfák komor csapatával, és a régi vízitorony meredt,
ormótlan kőkúpja kísértőn nyúlt fel a homályos égre. Ott laknak, onnét
terpeszkednek el közönséges, rideg és korlátolt életformáik egyre nagyobb
befolyásával ezen a nyomorult városon. És engem figyelnek onnét most, a
múltamat fürkészik, a lépteimet lesik előre ítélő rosszakarattal.” -> de ez
a saját lelkiismeret furdalásának (hogy rövid idővel az 1. férj öngyilkossága után
már kvázi együtt jár Horváth Dénessel) kivetítése a külvilágra, nem?
ü p. 178. „a férfiaknak meg kell adni a küzdés és nagy
áron elérés illúzióját; az asszonynak valami versenypózna tetején mozdulatlan
veszteglő nyereménytárgyként kell várni
és őrzöttséggel, gardírozással, tettetett nemakarással és passzivitással kell
az értékét felfokozni” tehát annak a nőnek volt jó a házassági piacon az
értéke, aki objektumként és nem szubjektumként viselkedett ☹
ü p. 179. a
második házasságról, sorba jön a három lánygyerek. Itt rettenetesen zavart
engem, hogy az első házasságból való fiáról miért nincs szó, nem hiányzik neki,
nem gondol rá? (Őt az első férj szülei nevelik.) De aztán ezt átértékeltem a
198. oldal fényében: „az anyaság sem csupa ösztön; hisz nem vagyunk egészen
állatok. Félig társadalmi érzés is, elszántság, kötelesség; aztán meg a gyerek
lényétől is sok függ; hisz egy idegennel lépünk
házasságra, s a gyermekünk az ő vére is, lénye és öröksége…” -> Igen, a
gyerek is szubjektum és van személyisége, nem csak egy cuki tárgya az
általánosan elvárt anyai szeretetnek. És mit csináljunk, miután évek óta nem
vele élt a fia, Palkó, nem érezte már úgy, hogy köze lenne ehhez a gyerektől
csak azért, mert ő szülte és nevelte egy tök rövid ideig. És azt is sugallja a
történet, hogy van a szerelemnek jelentősége, az 1. férjbe nem volt szerelmes
Magda, az egy „idegen” volt számára, így a tőle való gyerek is. A 2. férjjel, Dénessel
,rettenetesen megromlik a viszonya az élet kicsinyes anyagi gondjainak
tömkelege miatt, de mivel egyszer szerelmesek voltak egymásba, a tőle való
három lányt igazán a maga gyerekeinek érzi.
(Érdekesség, hogy a 2020-as koronavírus járvány idején olvastam a könyvet, és Kaffka Margit a spanyolnátha járványban halt meg 1918-ban.)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése