Nagyon szubjektív, néhol provokatív beszámoló Kelet-Galíciáról -1. rész
CEU-s Jewish Studies tanulmányi kiránduláson jártam Kelet-Galíciában. Rengeteg mindent láttunk, hallottunk, éreztem és írtam le, úgyhogy emléket állítok itt ezeknek az élményeknek itt hosszan, több részben.
márc.15. szerda
márc. 16. csütörtök
márc.15. szerda
· Nagykálló – a
“Szól a kakas már”-t szerző Kalever rebbe sírja, aki Nikolsburgban tanult a
Horowitz dinasztia jesivájában és a Horowitz dinasztia Chortkivből jött, ahol
szintén voltunk az út során (Nikolsburgban is nemrég voltam, szóval minden
mindennel összefügg :D )
·
Mátészalka
o
emléktábla
arról, h Mo-n itt volt először villanyvilágítás, 1888-tól kezdve. Nem említi,
hogy a Schwarz/Szalkay család finanszírozta. Ebből a családból jött Szalkay
Margit, Vázsonyi Vilmos felesége egyébként.
o
a zsinagógát
kívülről felújították, élénk narancssárga, nem lehet nem észre venni, belülről
viszont nagyon rossz állapotban van, galambok repkednek a karzaton.
o
a zsinagóga
falán két emléktábla Hollywood mátészalkai sztárjairól: Adolf Zuckerről (aki
itt élt 1881 és 1885 között) és Tony Curtisről (utóbbinak csak az apja
született Mátészalkán, nem ő maga)
o
a két VH
között azon kevés települések egyike volt, ahol nőtt és nem csökkent a zsidó
lakosság, mert Trianon miatt gyakorlatilag hármas határváros lett (Mo + Románia
+ SZU)
·
Huszt
o
nem haszid
ortodox zsinagóga, kívül túl steril, de belül nagyon szép, fadiszítésű,
patinás. Ma kb. 100 zsidó él Huszton, az idegenvezető szerint közülük 70-en
nyugdíjasok.
o
református
templom
§ magyar idegenvezető: ma kb. 1000 magyar él Huszton
(és összesen 31 000 fő a lakosság), közülük 160-an tagjai a református
gyülekezetnek és 60-70 ember jön minden vasárnap istentiszteletre. A legtöbb
gyereknek már nehéz a magyar nyelv és a magyarul való hittan tanulás. Azt is
elmagyarázta, hogy a pravoszlávoknál ma reneszánsza van a monostor típusú
templomoknak és ez a típus gyakorlatilag családi vállalkozás: épít egy család
egy templomot, a családfő a pópa, az egyházközség összes bevétele az övék
(ebben autók és tárgyak megáldásáért kapott honorárium is benne van a szokásos
keresztelő-házasság-temetés trión kívül) és aztán ugyanennek a családnak a
következő nemzedéke lesz a pópa. Református idegenvezetőnk látványos rosszallja
ezt és hangsúlyozza, hogy ez a monostor típusú pravoszláv templom nagyon nagy
biznisz. A későbbi napok során, miután átmentünk Kárpátaljáról Kelet-Galíciába,
egyre inkább átéreztem a rosszallását, mert szívszaggatóan nyomorult
körülmények között élnek a falvakban az emberek, de mindegyik falunak van 2-3
új és jó állapotban lévő, általában aranyozott kupolás temploma. Ez nem csak a
pravoszláv egyházra vonatkozik persze, hanem a görög katolikusra is. Szóval az
a benyomásom, hogy mindenki mindent az egyházba fektet a saját háza és gyerekei
életkörülményei helyett. Tudom, hogy ez egy provokatív materialista
megközelítés, ha valaki hisz az üdvözülésben, akkor van értelme belefektetni,
de mivel én nem hiszek, az énszempontomból ez a kontraszt fájdalmas.
§ kertben emlékkopjafák híres (többnyire erdélyi és
református) magyarokról + Szép Ernőről, aki Huszton született.
§ eredetileg a 14. sz.ban épült, 1524-ben a pap,
Huszti Lovas Tamás protestáns lett és vitte a templomot. Aki nem lett
protestáns az egyházközségből, azoknak új templomot kellett építeniük maguknak
a szomszédban.
§ a karzat alatt és az orgona mögött feltárták a
reformáció idején lemeszelt középkori freskókat. A karzat alatt Árpád-házi Szt.
Istvánt, Imrét és Erzsébetet lehet látni (vagyis csak a lábaikat), az orgona
mögött meg ószövetségi prófétákat. Más kárpátaljai református gyülekezetek nem
engedték meg a középkori freskók feltárását, jobban ragaszkodtak a reform.
hitelvekhez
o
zsidó temető:
a huszti jesivát (ahol 800 diák tanult egyszerre!) alapító rebbe ohelje.
·
Kőrösmező -a
kamenyec-podolszki deportáció emléktáblája a vasútállomás falán
·
Kosiv-
éjszakázás egy gyönyörű, különálló (nagyon jól fűtött és wifivel ellátott)
faházakból álló szállodában (Bayka szálloda) egy erdőben a Kárpátokban. Úgynéz
ki, mint sok kis svéd nyaraló együtt. Egy ketrecbe zárt medve is volt a faházak
között, akit csak reggel vettünk észre. Kaja szempontból olyan volt az út,
mintha direkt előadtuk volna az „Everything
is Illuminated” c film paródiáját, a vegák nem nagyon kaptak mást, mint
krumplit. És én sem, mert a hús általában sertés volt.
márc. 16. csütörtök
·
Delatin
o
a stetl,
ahonnan Israel Bartal (aki most vendégprofesszor a CEU-n) apja alijázott 1939 májusában és ahol a többi családtag
viszont a helyi „Holocaust by bullets” áldozata lett az erdőben (ahogy a többi
3000 helyi zsidó is). Az 1930-as években
3100 zsidó élt itt, ők alkották a falu többségét.
o
2002-ben
Bartal és az apja eljöttek ide együtt és semmit sem lehetett megtalálni az 1939
előtti helyek közül, mert a II.VH alatt egy nagy csata helyszíne lett, egy
épület sincs ott, ahol volt.
o
A 19. sz.
végén K-Galícia a gazdagok kedvelt üdülőhelye lett, rengetegszép hotel épült, a
vendégek K-Ukrajnából és Lengyelország összes részéből érkeztek.
o
Kelet-galíciai
jellegzetesség a zsidó temetők domboldalra építése
o
A
galiciánerek nagy részét Belzecben gyilkolták meg.
·
Kolomyia
o
a lakosság
több mint fele zsidó volt
o
sok hellyel ellentétben
itt nem kitiltva voltak a szidók a városközpontból, hanem pont hogy kötelesek
voltak az üzleteiket a Rynokon tartani
o
volt a
városnak zsidó parlamenti kéoviselőja az osztrák-magyarparlamentben
o
a cionizmus
nagyon aktív volt itt, 1897-ben Bázelben 2 kolomyiai képviselő volt, amikor
Lembergből csak 1
o
a Holokauszt
alatt 3 gettó volt itt egyszerre
o
8 kolomyiai
zsidó éltetúl, az egyik egy 8 éves kislány volt, akit az anyja kilökött a
menetből, amikor vitték őket az erdőbe gödörbe lőni, és ukránok megtalálták és
elbújtatták. A néni ma is itt él a városban. A többi helyi túlélő főleg orvos
volt, akiket kórházakban dolgoztattak a nácik.
o
de ma kb. 100
zsidó él itt és sabatkor meg nagyünnepeken van istentisztelet.
o
A háború után
azért kerültek ide zsidók, mert a SZU-ban nem nagyon dönthették el az emberek,
hogy hova költöznek. Kolomyia szovjet sztenderd szerint is borzalmas helynek
tűnik Jása, a helyi idegenvezető elmondása szerint, mert rengeteg katona
állomásozott itt és különösen szigorú megfigyelés alatt kellett itt élni. Jása
apja börtönben volt, mert maceszt
tartott otthon. Ezt el tudom képzelni, de amúgy Jása azt a benyomást keltette,
hogy szeret konfabulálni és hangsúlyozni saját érdemeit. Pl. amikor a lány, aki
fordított, azt mondta, hogy nemrég volt sírgyalázás a zsidó temetőben és most
folyik az eljárás az elkövetők ellen, Jása kijavította, hogy a rendőrséget
egyáltalán nem érdekelte az eset, nem is nyomoztak, hanem ő, Jása,kerítette kézre és jelentette fel az elkövetőket. Azt is
mondta, hogy a mostani háború kitörése óta intenzívebb lett az antiszemitizmus,
több a sírgyalázás. Pl. a cádik ohelje mellé állítottak egy hatalmas keresztet
az ukrán partizánok emlékére [és hát ugye azért ők igen aktívak voltak a
Holokauszt elkövetésében meg a galíciai lengyelek halomra gyilkolásában] és
csomó sírkövet összetörtek. Nemsokára jön az ukrán főrabbi tárgyalni a
püspökkel, hogy mi legyen a kereszttel. Ez egy kicsit hasonló eset a karmelita
kolostorhoz, amit pont Auschwitzban volt muszáj felállítani II. János Pál pápa
idején……
o
amúgy az
előre tervezett dolgok nem nagyon működtek az út során, mert borzasztóak az
utak és mindenhova sokkal tovább tart megérkezni, mint gondolná az ember és a
randevúk azokkal a helyiekkel, akik elvileg odaadták volna a zsinagógák
kulcsait, sosem jöttke össze, de sok minden nagyon jól alakult spontán.
Kolomyiában például már teljesen feladtuk a nagyobbik zsinagógákba bejutást,
amikor egy járókelő meghallotta a tanárainkat héberül beszélgetni,
megszólította őket héberül, elmagyarázta, hogy az ő testvére egy helyi zsidó
nőt vett feleségül és mindannyian Izraelbe költöztek, évekig ott élt, most itt
munkanélküli, nem adnának-e neki 1000 hrivnyát cigire. Mire a tanárok adtak
persze és megkérdezték, hogy ha már, akkor nem tudná-e megszerezni a zsinagóga
kulcsát. J És ő kerítette elő nekünk Jását, aki
be is engedett és bevezetőt is mondott.
o
Régebbi,
kisebb zsinagóga, itt volt az egyik gettó a háromból. Most bank van benne.
o
temető:
Lichtenstein cádik sírja
§ tényleg itt van mellette a kereszt, amiről Jása
beszélt a nagyobbik zsinagógában
§ Mo-ról jött a rebbe, mert ott nem talált
követőket, nagyon extrémnek számított.
§ írt egy könyvet a kor nagykérdéseiről párbezséd
formában -p. Jó-e a zsidóknak az emancipáció? (Szerinte persze nem) Maradjanak—
a zsidók a jiddis nyelvnél? (Maradjanak mindenképpen) és ezt a könyvet idézte
egy magyar parlamenti képviselő, amikor amellett érvelt, hogy az állam
támogassa a pesti neológ rabbiképzőt, mondván, hogy ha nem képezünk neológ
rabbikat, akkor a zsidók ilyen extrém rabbik tanait fogják követni.
·
éjszakázás Buchachban
Megjegyzések
Megjegyzés küldése