Kirándulás Glämstán: A svéd Szarvas és egyebek
Vasárnap:
·
egyszerű
ebéd, óra Ibn Ezráról Erannal, Glämsta tárlatvezetés Annelivel és Noával, akik
ebben a zsidó gyerektáborban nőttek fel. Teljesen más a struktúrája, mint
Szarvasnak. Csak este van kötelező program, plusz a sábáthoz kötődő programok.
Napközben teljesen fakultatív, h a gyerek kézműves foglalkozásra, v
focizni…stb. megy. Szóval nem olyan kötött a program, mint Szarvason. De
szerintem ez azért működik, mert sokkal több madrich jut itt egy gyerekre, mint
Szarvason (50 madrich van 150 gyerekre!). De mondjuk nehéz odafigyelni, hogy
mindenki „megvan-e” és jól van-e, mert egy nagy erdős domboldal az egész tábor,
plusz egy tengerparti szakasz, több tipikus svéd vörös-faházzal. Mindenesetre
felvetettem a kérdést, hogy nem volt-e még ebből semmi gáz? Ugyanis Szarvason
nem véletlenül van úgy kitalálva a program, h senkinek ne legyen ideje levegőt
se venni, ez élettapasztalaton alapszik. 13 éves kor alatt azért nem szabad
sokáig ellenőrizetlenül hagyni egy nagy gyerektömeget, mert megölik egymást,
utána meg épp ellenkezőleg….De mivel azt kérdeztem az egyszerűség kedvéért, h
ekkora szabadság mellett mi garantálja, hogy egyik tinédzser se essen ott
véletlenül teherbe….ezért kiröhögtek a többiek, pedig a másik két szarvasi
madrich értette, h mire gondolok…. Nem tudom, talán a svéd tinik vérmérséklete
a garancia?
·
Minden
nagyon jól meg volt szervezve, előre csoportokba voltunk osztva, h ki miért
felelős. Én írom a riportot az egész kirándulásról, tekintettel nagy újságírói
múltamra. J Minden étkezéshez volt egy team, amit ők
előre rendeltek, azt bevásárolta a Frida, aztán a terítéshez, és a
mosogatáshoz-takarításhoz is volt egy team. Én a vasárnapi vacsi elkészítésében
működtem közre: sütőtökkrémlevest csináltunk és egy dhal nevű indiai kaját
második fogásnak (rizzsel).
·
Aztán
volt tábortűz a Balti-tenger partján: vinni kellett mindenkinek egy tárgyat,
ami sokat jelent neki és elmondani annak a történetét, aztán mindenfélét
énekeltünk. Nagyjából a szarvasi repertoárt. Egyrészt fantasztikus, h ugyanazok
a dalok kb a világ minden táján lévő zsidó buliban használhatók és közös
műveltségi kincset alkotnak, másrészt kellemetlen szegény nem zsidóknak, vagy
zsidó táborba nem járóknak, h nyilvánvalóan van vmi, ami a többieknek közös, és
ők nincsenek benne. De azt mondta a Frida, hogy a héber órákon megtanuljuk
ezeket úgyis.
·
Este
filmnézés volt (fakultatív), pop cornnal. Érdekes módon senki nem vitt alkoholt
a kirándulásra. Teljesen internalizáltuk a svédek alkoholok iránti „keserédes”
viszonyulását, vagy mindenkinek túl drága?
Hétfő:
·
Opcionális
sport: jóga v úszás, v továbbalvás. Én a jógát választottam, hát nem semmi a
Balti tenger partján jógázni! Gyönyörű! Felvettem arra a listára, amin azok a
helyek vannak, ahol voltam és amikről nem tudom eldönteni, h melyik a legszebb
nekem (de mindegyik tengerpart): tengerpart Calabriában, Piran, napfelkelte a
Vörös-tenger partján, Balti-tenger őszi reggeli fényben. A „nap üdvözlése” jóga
gyakorlatunk közben ki is sütött a nap! Ez elég filmbe illő (és kicsit giccses)
pillanat volt. J
·
Bizalomjáték:
a felünknek bekötöttük a szemét, a másik felünk adta a látó párokat, és így
kellett vhova vezetni az illetőt, a végén lementünk a tengerhez, és
megkóstoltuk , meg minden. Ez se volt semmi! Amúgy én már a legelején rájöttem,
h ki a párom, mert a paidieás órákon mindig egymás mellett ülünk, és
felismertem a lélegzését. J
·
Aztán
ebéd előtt volt egy csomó szabadidő (kivéve azoknak, akik most voltak
főzésfelelősök persze: a menü amúgy brokkolikrémleves volt, és töltött főtt
krumpli mindenféle mártással). Ebben a szabadidőben több mint egy órát olvastam
a Yoshe Kalb-ot egy sziklán a Balti-tenger partján, és meleg is volt, meg
sütött is a nap, és nagyon megnyugtatóan zúgott a tenger. Amúgy nagyon enyhén
sós csak az íze.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése