Északi kalandjaim folytatása


·         Tegnap reggel mostam először a ház mosodájában, nem is volt nehéz időpontot találni, de azért megvan a véleményem erről a rendszerről….miért nem tartanak otthon mosógépet a svédek, ha egyszer a legtöbben megengedhetnék maguknak, mint ahogy megengedik maguknak a következő szuper hasznos dolgokat: víz buborékosító. Ez nem vicc, tényleg van egy külön háztartási gép arr,a hogy széndioxidot varázsoljon a csapvízbe....
  • o   Igaz, hogy van szárítógép meg tök jó teregetőszoba, ahol forró levegőt fújnak a ruhákra, DE
    o   Semmi nem buzdít annyira a pazarlásra, mint ez a rendszer. Hiszen otthon, ahol bármikor moshatok, sosem teszek be 2-3 ruhadarabért egy mosást, hanem félreteszem, amíg több szennyes lesz az adott színből. Itt viszont, tekintve, hogy macerás megszervezni, ha egyszer bejutok a mosodába, igenis beteszem a 3 darab fehéret, mert most rendelkezésre áll egyszerre 2 mosógép, aztán ki tudja, mikor moshatok megint…. De, lehet, hogy csak túl kevés fehér darabot hoztam J
    o   Elég kellemetlen, hogy aki épp velem egy turnusban mos, látja a fehérneműimet mosás és szárítás közben is…

    ·         Mai nap
    o    reggel elmentem a híres Matcenterbe Rinkeby-be, az illatszerek bizony fele annyiba kerülnek itt, mint a Lidl-ben, kár, hogy tegnap már megvettem egy csomó ilyesmit a Lidlben, mert nem volt türelmem elmenni a Matcenterbe! De azért mára is maradt vásárolnivaló, mert ugye mindkét helyre metróznom kell, úgyhogy nem bírom egyszerre hazacipelni a hetente vásárlandó dolgokat (tej, gyümölcslé, ebédekhez való alapanyag). 
    o    A legtöbb helyen visszataszító fehérhéjú tojást árulnak amúgy….Emlékszem, hogy az Eötvös menzán egyszer hatalmas felháborodás volt, mert ilyen fehér dán tojást adtak valamihez. Hát, tényleg eléggé úgy néz ki, mintha műanyagból lenne. Pedig a svédek oda vannak maguktól, h hű de természetesek a kajáik. Putte mesélte pl., h milyen borzasztó, h a finn tej kezdi kiszorítani a svéd tejet a piacról, mert olcsóbb.
    o    Kristina (Fredrik és Anna kisebbik lánya, tehát aki nem volt Magyarországon, mert akkor még kisbaba volt, ők a svéd rokonaink) 7. szülinapi zsúrja Fredikéknél, akik a mellettem lévő kerületben, Solnában laknak. Lovisa, akivel a Pesti Lámpásban táncoltunk, nagyon szeret engem és úgy látszik, mély benyomást tettem rá, mert az Anna anyja is mondta (tehát a kislány nagymamája), hogy már annyit hallott rólam! Meg a Zsuzsi is mondta, h Lovisa nagyon örült, h ideköltöztem és kérdezte tőlük, h jövök-e a húga partijára. J Egy pár szót már tud angolul, plusz gagyogtam vmicskét svédül.
    o     
    o    Sajnos rajtam kívül még két másik vendég is filctoll készletet vett Kristinának…de amúgy sok könyvet kapott és gyerek kötő-készletet is, azt már én is kinéztem a játékboltban, h nekem mennyire tetszene. J
    o    Volt egy nagyon jó fényképtéma pillanat (persze nem fényképeztem le), amikor a 10 gyerek körbe-körbe rohangált a lakásban visítozva: Elisabeth egy laptopot baszkurált, Fredrik egy tabletet és Peer egy okostelefont. Ők a szüleik az ünneplő gyermekeknek J
    o    Nem csak Lovisa szeret, hanem más gyerekeket is vonzok, a Lovisáék unokatesója (Anna részéről), Linus is csüngött rajtam, pedig ő még csak olyan 5 éves és egyáltalán nem tud angolul (na jó, azt, h „thank you”, azt igen).
    o    Nem tudom mire vélni, h vajon miért járatják Elisabeték szoknyában és Harisnyás Pipi-t ábrázoló harisnyában a Willgottot?
    o    Szóval, sok cuki gyerek volt és udvarias szülők és nagyszülők, vki mindig igyekezett velem angolul beszélgetni
    o    Volt egy marcipán, és egy gyümölcsös-vaníliás torta, vmint az a borzasztó keksz, aminek a közepén olyan kemény málnalekvár van, h kettéreped az ember foga, ha beleharap, ha a gyereknek nincs lyukas foga, ettől tuti lesz….ez az itteni Pilóta keksz szerintem, mindenhol ezt kínálják kávéhoz. És akkor gyerekeknek málnaszörp, a felnőtteknek kávé.

    2014. aug. 25. Hétfő

    ·         Ma kezdődött el az első kurzus, két 90 perces órával: „Reading the Bible with Medieval Eyes”, Eran Viezel tartja, aki a Ben Gurion University tanít amúgy és filológus
    o   Nagyon izgi volt, és szórakoztató is a tanár
    o   Az volt az egyik érdekes tanulság, hogy a Karaita-rabbinikus szakadás a síita-szunnita szakadás hatására jött létre, mert a muszlim világot annyira áthatotta ez a feszültség, hogy a zsidók fele is áttért arra az álláspontra, hogy nem kellenek a szent szövegeken kívüli szövegek az Írás értelmezéséhez. (Karaiták azok, akik szerint a Bibliát önmagában is lehet jól értelmezni, és csak az ott szó szerint leírt parancsolatok számítanak, nem kell a Talmud sem az értelmezéshez, és az ott lévő szabályok nem érvényesek, tehát a „ne főzd meg gödölyét anyja tejében csak annyit jelent, h a gödölyét nem szabad a saját anyja tejében megfőzni, nem azt, h nem szabad tejet és húst egyszerre enni). Ez Babilóniából indult ki, de Afrikán, Dél-Itálián, Spanyolországon keresztül Franciaországba is eljutott és Németországba. És a 10. Századra mindenhol, ahol voltak Karaiták, a zsidók fele hozzájuk csatlakozott! (tehát mindenhol, Francia- és Németországon kívül ez volt a helyzet) Szóval, lehet, h ha az arab világban nem a szunniták szerzik meg a legtöbb terület befolyását, tök más lenne a zsidó vallás, mert nem lenne rabbinikus és kidobták volna az ablakon a Talmudot….
    o   De a fő lényeg az volt, hogy már maguk a bibliai könyvek is egymás interpretációi, sőt már a Tóra 5 könyve is interpretálja egymást
    ·         Eljött a Paideiára Lizzie, aki a zsidó kultúra Svédo.ban való promotálásával foglalkozó társaság alapítója és főnöke. Eredetileg izraeli és színházi rendező, úgy került Stockholmba, hogy meghívták, h rendezze meg a Hegedűs a háztetőnt, aztán felkérték az itteni izraeli követségen kulturális attasénak, aztán összejött a mostani férjével, aki egy lengyel zsidó felmenőktől származó svéd, ezért itt is maradt. Ez a sokadik sztori, amit hallok, hogy egy nő egy pasi miatt telepedett le itt, pedig amúgy esze ágában sem volt. Miért majdnem mindig a nő az, akinek országot kell váltania vegyes házasság esetén?
    ·         Aztán találkoztunk a stockholmi zs közösség főtitkárával, aki amúgy történész, pedig tök másnak készült, de amikor kiderült, hogy az anyukája egy Kindertransporttal került Bécsből Svédországba és ezért élte túl az egész családjából egyedüliként a Holokausztot, akkor elhatározta, h beleássa magát ebbe a Kindertransport témába és írt róla egy disszertációt!
    ·         Délután Mirandával (CEU Nationalism Studies alumna) találkoztam, tök jó volt felvenni a fonalat megint. Megmutatott egy csomó híres és menő boltot meg kávézót Södermalmon, ami a party negyed, és ő ott is lakik (mmint szobát bérel), és a lakást is megmutatta, ahol lakik. Az ablakból látszik az a hely, ahol tegnapelőtt este koncerten voltam. Aztán sétáltunk a tengerparton egy csomót, eközben leszakadt az ég, úh beültünk ott a parton egy büfébe vacsorázni.

    2014. augusztus 26. Kedd

    ·         Megkaptuk a héber tankönyvünket
    ·         Az itteni „Great Synagogue” kántorával találkoztunk, aki amerikai, de már 1975 óta itt él és dolgozik és ő mutatta meg nekünk a zsinit. Persze megmutattam a többieknek a Bárdosokat a zsini melletti emlékfalon.
    o   Ezután Sophie, a francia lány, megkérdezte, h nekem hogy tetszett a zsinagóga, mire mondtam, hogy hát, azért elég vicces ezt itt „nagynak” hívni, mert én a Dohány utcaira gondolok, mint „Nagy” zsinagógára, és hát ez a stockholmi építészetileg sem annyira nagy szám. Bár…persze nem akarok arrogáns lenni. Mire ő: „No, I saw the Dohány Synagogue, so I understand what you are talking about.” J

    2014. aug. 27.

    ·         Találkozó Somlai Szilvivel és egy másik, lengyel, alumnusszal. Ez a srác a Paideia közben felfedezte, h milyen jó téma a lengyel zsidók 1968 körüli Svédországba emigrálása, csinált egy csomó interjút ilyen emberekkel, és most egy svéd egyetemen ír erről disszertációt! Amúgy a Paidiea alumnus hálózat volt a találkozó témája, pl. mindenévben van konferencia, tök jó helyeken, eddig Velencében, Budapesten, Krakkóban, Heidelbergben, Stockholmban volt, és 2015-ben vagy Thesszalonikiben vagy Dubrovnikban lesz! Szóval mindenképp járok majd ezekre. J
    ·         Találkozó a stockholmi hitközség elnökével, akinek a férje magyar, és azt mondta, hogy a gyerekeik beszélnek magyarul is. Ez az első eset, amivel találkozom, ahol a pasi váltott országot és nem a nő. Mivel azt is említette, hogy azért vannak európai zsidó közösségek, amiket „challangelni” szokott, megkérdeztem, h a MAZSIHISZ ezek közé tartozik-e, mire azt mondta, hogy a Zoltai Gusztávval az volt a legfőbb probléma, hogy egyáltalán nem tud angolul és nem tart kapcsolatot az európai zsidó közösségekkel!
    ·        Megnéztük a Zsidó Könyvtárat (a zsini épületében van) és mindenki beiratkozott, ki is vettem Israel Joshua Singer (Isaac Bashevis bátyja) leghíresebb regényét, a Yoshe Kalbot angolul. Pont jókor jött ez a könyvtárlátogatás, mert pont tegnap este fejeztem be a Kirbeh Khizét
    ·         Ja, és ma a könyvtárból egy szefárd zenés CD-t is kikölcsönöztem, most is azt hallgatom, meg azt hallgattam, miközben Ibn Ezrát olvastam, elvégre ő is szefárd volt. J
    ·         Pont ma volt Wallenberg nap (azért ma, mert Raoul névnap van-> szóval az evangélikusok azért tényleg jó közel állnak a katolikusokhoz, még névnapot is tartanak!), ezért megemlékezés volt a Wallenberg téren (sok svéd beszéd, és performansz). Ott volt Wallenberg húga is! Ő ma is nagyon aktív (kilencven egy-két éves). Elmondtam ott az egyik önkéntesnek, hogy tour guidoltam a Wallenberg kiállítást, ami a 100. Jubileumán volt, és hogy van rokonom, akit az ő menlevele mentett meg. Ezt az egész eseményt egybekötötték egy kiállítással, amiben egy-egy bódéban egy-egy emberi jogról szóló alkotások voltak. Gimnazisták csinálták, ez egy projekt volt, videót, színielőadást meg mindenfélét csinálhattak. Nagyon tetszett, hogy minden ilyen szobában volt vki, h magyarázza a kiállított dolgokat és a projektet, és mindegyik ilyen guide külön kifejtett nekünk mindent angolul!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kaffka Margit: Színek és évek

Simone de Beauvoir: A második nem (A nekem fontos részek jegyzete)

Szabó Magda: Régimódi történet