Kassai kalandok
Csütörtök
Visszatérve az utazás elejére, még Pestről menet
megálltunk Abaújszinán megnézni az ottani zsidó temetőt és az I. és II.
világháborúk áldozatainak emlékművét. A temetőt rendszeresen gondozzák az
Amerikában élő haszid leszármazottak adományaiból. Ezenkívül van egy nagyon
szép református templom is a faluban (a középkorban épült, és egy IV. Béla
ábrázolás is van a bejáraton), ami érdekes módon tele van portrékkal, pl.
Melanchton, Kálvin, Luther, Bocskai és Bethlen Gábor ábrázolásaival.
Délután Kassán csoportosan elmentünk Klein Rudolf új
fotókiállításának megnyitójára a Rodostói udvarba. Egy csomó közép-európai
zsinagóga fotója ki volt állítva alaprajzzal és magyarázatokkal, típusokba
rendezve (mint pl. református templom-típusú, katolikus katedrálist utánzó
stb.), de csak a töredéke annak, ami be van mutatva a könyvében. Klein Rudolfot
nagyon szeretem, hallgattam már madrichképzésen és judaisztika tanulmányi
kiránduláson is. Ugyanebben a Rodostói udvarban gulyás-ebédre voltunk
hivatalosak, amit Rákóczi-túrós követett. Úgy látszik, Szlovákiában is a
pörköltet hívják gulyásnak, de lehet, hogy ez az egy hely nem nyújtott
reprezentatív mintát a szlovákiai gulyás-interpretációról.
Az egész utazás rá volt szervezve a Kassai Mazel Tov
zsidó kulturális fesztiválra, úgyhogy mindhárom este koncerten voltunk. Első
nap kamarazenein (Mendelssohn Kamarazenekar), a Művészetek házában, ami valaha
a neológ zsinagóga épülete volt. A koncertről kijövet az utcán egyből szarvasi
ismerősbe botlottam: Tillova Estibe. Nem volt nagyon meglepő, hogy pont Kassán
és pont egy zsidó fesztiválon összefutunk, de nagyon megörültem neki.
Péntek
A második napon, azaz péntek délelőtt megnéztük Czima
Erzsi vezetésével (a társaság másik felének Hoffmann Éva volt az
idegenvezetője) a kassai óvárost:
·
Maraton
tér
·
Színház,
·
Premontrei
templom, ahol I. Rákóczi Ferenc van eltemetve
·
Lőcsei
ház: már a középkor óta vendéglátó ipari üzemegység, ott szálltak meg a lőcsei
kereskedők. Az egyik este ott is pizzáztunk a szüleimmel.
·
A
Lőcsei háztól kettővel jobbra látható szecessziós házat
·
Történelmi
Városháza, homlokzatán a salamoni ítéletet ábrázoló dombormű
·
Megay
cukrászda (most Carpano), ahol Márai és Lola megismerkedett
·
Henszlmann-ház
·
Ferences
templom
·
Koldus-ház:
a legenda szerint egy koldus a kassai polgároktól kapott adományokból gyűjtött
össze annyi pénzt, hogy ezt a kis főutcai palotát fel tudta építtetni vagy
megvenni.
·
Andrássy-palota
·
Csáky-Desewffy
palota
·
Esterházy
János szobor: ő volt az egyike annak a 3 képviselőnek a szlovák parlamentben,
akik 1942-ben a zsidók kitelepítése ellen szavaztak. A háború után mégis –
annak a parlamentnek az összes tagjával együtt
- fasisztának nyilvánították és életfogytiglani börtönbüntetést kapott.
·
Zenélő
szökőkút
·
Orbán-torony
·
Szt.
Erzsébet székesegyház, Rákóczi-kripta
Délután a zsidó emlékhelyeket néztük meg:
·
Régi
Ortodox zsinagóga
·
Új
ortodox zsinagóga (Puskin utcai)
·
Haszid
imaház,
·
Zsidó
temető
(Kassán 11 500 zsidó élt az 1944-es deportálás
előtt, amikor a város lélekszáma 40 000 volt. Hát ezt sikerült
megváltoztatni…)
Este az evangélikus templomban a Tzomet zenekar
világzenei zsidó koncertjén voltunk (vagyis askenázi, szefárd és mizrachi zene
is volt). Szép élmény volt egy keresztény templomban zsidó zenét hallgatni, és
látni, hogy lelkes a közönség. Szerintem a lelkész megmondta a gyülekezetben,
hogy illik részt venni. Három számot felismertem: egyet Palya Bea szefárd
lemezéről, kettőt Szarvasról.
Esti belvárosi séta Sajó Tamás művészettörténésszel:
·
A
Jakab-család neogótikus palotája: érdekes dolgokat mesélt róla Sajó Tamás. Az
építtető Jakab eleve Mátyás-kultuszhelynek szánta a házát és hajaz is a Vajdahunyad-vár
pesti másolatára. Később aztán a város egyre jobban a magáénak érezte ezt a
magánpalotát és tényleg tettek rá egy Mátyásról megemlékező plakettet a
Mátyás-évben. 45-ben meg Benes lakott itt, amikor Kassára jött kihirdetni azt
az inkriminált dekrétumot, ami a mi családunk történetének átmeneti kassai
fejezetét is lezárta.
·
Domonkos
templom
Szombat
Szombaton egész nap buszoztunk. Bártfán ért az egész út legszebb
tapasztalata, mert találkoztunk a két Hudák úrral (apa és fia), akik (nem
zsidóként) az egykori bártfai zsidó élet emlékeinek ápolásának szentelték az
életüket: rendbe hozták a régebbi, a városfalon kívüli zsinagógát és kiállítást
rendeztek benne. A kiállítás tök jó gyerekeknek, de felnőtteknek is sok hasznos
adat derül ki a feliratokból, mindenféle társadalomtörténeti és statisztikai
adalék a Bártfa környékéről elhurcolt emberekről.
A kelet-szlovákiai városokban suburbiumnak nevezik ezeket
a városfalon kívüli zsidónegyedeket, amikből később beköltöztek a zsidók a
belvárosokba. Hudákék ráadásul nagy lelkesedéssel megmutatják mindezt, ha
turisták jönnek és felkutatták a régi bártfai zsidók leszármazottait Kanadában,
tehát mindennek a finanszírozását is ők szervezik meg. Az idősebb Hudák úr
egyébként mérnök, a zsidó örökséget a szabadideje kontójára ápolja. Azt
mondták, hogy a háború előtt Bártfa belső területén a lakosság 40%-a zsidó
volt. A belvárosban van egy újabb zsinagóga tanulószobával, azt egy másik
lelkes helyi (nem zsidó) gondozza és tárlatvezeti. Ő még ismerte az utolsó
zsidókat, akik Bártfán éltek, ezért nem tudta nem elvállalni ezt az
elkötelezettséget.
Bártfa főtere a kis középkori német városokéra
emlékeztet: precíz elrendezés, gyönyörű épületek, amelyek mégis tökéletesen
unheimlich érzést keltenek bennem. A Szent Egyed templomban viszont feloldódott
ez az unheimlichkeit bennem. Tele van oltárképekkel és szobrokkal, és nem csak
gótikus, hanem barátságos is.
Eperjesen sajnos nem néztük meg a zsinagógát, de az igaz,
hogy pihentető volt egy órát csakúgy sétálni egy kedves kis főtéren. Ott is van
egy a Szent Egyed templomhoz hasonló, de kisebb volumenű gótikus templom. Ezen
kívül Sissi-szobor, hogy a magyar tursitanőknek legyen mivel fényképezkedni,
reneszánsz szökőkút, amit a fáma szerint egy zsidó építtetett, hogy meghálálja
a városnak letelepedési engedélyét. A Rákócziak eperjesi rezidenciáját is
láttam kívülről, és az eperjesi vésztörvényszékről megemlékező emlékművet,
valamint számtalan szobrot és domborművet, amelyek II. János Pál pápa 1995-ös
látogatásáról emlékeznek meg. (Persze akkor elment Kassára is, és ott is van
erről emléktábla.)
Este a kassai Városházán voltunk a Kaschauer Klezmer Band
és a Budapest Klezmer Band koncertjén. Nem vagyok a klezmer nagy kedvelője, de
most nagyon hatott rám a Kaschauer Klezmer Band zenéje. Iszonyatosan
elkeseredtem közben, de ez katartikus is volt, lehet, hogy azért, mert egy 4
napos múltkutatás közben került rá sor. Egy nagyon hosszú asszociációs lánc
indult meg bennem, ami miatt a közben még sírtam is egy kicsit.
Nem volt szerencsés, hogy a koncert két felvonása oszlott
meg a két zenekar között, mert az amúgy is sokkal ismertebb Budapest Klezmer
Band a dramaturgiailag is sokkal kedvezőbb második felvonást kapta, így
teljesen olyan volt, mintha a kassai klezmer csak egy elő zenekar lett volna. A
Budapest Klezmer Band előadása sokkal vidámabb volt, a klezmer persze tud „mulatós”
is lenni és Jávori Fegyának nagy rutinja van a közönség szórakoztatásában. Csak
nem tudom, hogy jól tette-e, hogy a rengeteg dumát mind csak magyarul mondta el
(leszámítva egy bevezető szlovák mondatot). A kassai városházán rendezett
fellépéseken nyilván érzékeny pont, hogy hogyan viselkednek a budapesti
fellépők. Lehet, hogy most jól meg lett mutatva, hogy itt most egy MAGYAR
zenekar játszik, és mint tudjuk, minden zsidónak fitogtatnia kell manapság a
magyarságát Magyarországon, csak nem biztos, hogy a következő nyáron is
meghívják őket a zsidó fesztivál szlovák szervezői. Nem tudom, mennyit látnak
ezekből a kelet-európai nemzeti játszmákból azok a bizottságok, akik az EU-s
pályázati pénzeket osztogatják arra, hogy multikulti módon megbékéljünk a
szomszédos népekkel. Szerintem a Tzomet zenekar frontembere, aki előző este az
evangélikus templomban lépett fel, sokkal szimpatikusabban viselkedett azzal,
hogy angolul mondta a töltelékszövegeket a számok között. Mondjuk, azt sem
tudom, hogy vannak-e egyáltalán szlovák szervezők a kassai Mazel Tov fesztivál
munkálataiban, vagy bármi másmilyen zsidó program szervezésében. A Mazel Tov
fesztivál megszervezésében oroslánrészt vállalt a MAZSIKE, az biztos. Külön
köszönet Deák Andi és Takáts Panni előkészületeiért, és hogy olyan lelkesen
vezették az utazást!
Vasárnap
Az utolsó napon megcsináltuk a kötelező kassai
Márai-zarándoklatot a szobrához és a Márai-házba. (Most már tényleg itt az
ideje, hogy elolvassam Márai könyveit, amik egyébként is tized olyan vastagok,
mint a regények, amiket olvasni szoktam, csak még sosem éreztem késztetést
egyikre sem.)
A Márai-séta után máris buszba szálltunk és elhagytuk
Kassát. Kívülről láttuk Krasznahorka várát, ami nem látogatható a leégése óta,
de remélik, hogy jövőre mát megnyithatják. A betléri Andrássy-kastélyban látott
töméntelen mennyiségű undorító giccs felkorbácsolta lappangó arisztokrata- és
feudalizmus ellenes szenvedélyeimet. Egyszerűen nem tudok hova lenni a
felháborodástól, hogy ennyi aranyat elfolyattak ennyire ízléstelen műalkotásokra.
Az ötödrendű festőktől megrendelt borzalmas portrékra elköltött pénzből
lehetett volna inkább egy kevés Monet vagy Klimt képet venni. Az borított ki a
legjobban, hogy éppúgy kezelték a gyűjteményükben a polinéz ember preparált
fejét, mint a medve- és farkas trófeákat. Nem azért, hogy hazabeszéljek, de
bizony a nagyon kevés ízléses tárgy egyike egy hanukia volt, amit ajándékba
kaptak egy zsidótól.
Az út során készült nem kevés képem itt érhető el.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése