Bolognai benyomások 3: Lány gyöngy fülbevalóval
Kedd (2014. Május 6.)
·
Ma sikerült a levéltárban kutatni, egészen fél 4ig ott
maradt a Christina Chersoni J megdicsért, h milyen szépen beszélek olaszul és hogy jól
használom az igeidőket, mert ő rengeteg külföldi kutatóval találkozott már, és
azok mindenre csak a passato imperfetto-t használják J
·
A levéltározás után megkerestem a régi illír-magyar
kollégiumot, ahol a középkorban az horvát és a magyar hallgatók lakhattak,
ennek megfelelően belül tele van festve magyar történelmi freskókkal és a
diákok címereivel, de most nem lehet bemenni, csak kívül elolvasni az olasz,
magyar és angol emléktáblákat
·
„A lány gyöngy fülbevalóval” most Bolognában van
kiállítva, a hozzákapcsolt utazó kiállítással: „Il
mito della Golden Age: Da Vermeer a Rembrandt: Capolavori dal Mauritshuis”
http://www.genusbononiae.it/index.php?pag=300 |
o
Előre
foglaltam helyet az interneten, úgyhogy gyorsan bejutottam, egyébként
letapossák az emberek egymást az utcán sorbanállás közben ezért a kiállításért
o
Mindenesetre
a beengedett emberek is annyian vannak, hogy jut 1-2 egymásba könyöklés
mindenkinek percenként…
o
A németalföldi
festészet aranykorának minden aspektusát igyekeztek összefoglalni 6 teremben:
van bevezető Mauritshuis létrejöttéről – Németalföldi Szabadságharc
uralkodói patronálták ezt a képtárat; egy terem a tájképfestészetnek; kettő a
portréknak; egy a csendéleteknek és egy a lány gyöngy fülbevalóval-nak
o
Ami nagyon
érdekes volt nekem:
-
az
első teremben egy kép-a-képben, a Mauritshuis képtár Rembrandt termét ábrázoló
kép, amin fiatalok tanulmányozzák Rembrandt képét, amin egy holttestet
tanulmányoznak anatómia tanulás céljából
-
az „Egy
elképzelt katolikus templombelső” című kép, amin látszik, h a festő sosem
látott katolikus templomot belülről – ez az az idő, amikor a katolikusok csak
titokban, privát helyszíneken tarthattak miséket…
-
tök
jó, hogy kértem audiguide-ot, mert pár dolgot elmagyarázott, amire csak a képek
nézésétől sose jön rá az ember magától pl. egy gyerekkeresztelés utáni családi
ünneplést ábrázoló képről, h milyen sapkából látszik h ki a gyerek apja, mire
utal a cím: egy közmondás kb. „A fiatalok visszhangozzák az öregek énekét”, ami
azt jelentette, mint a modernebb „Children see, children do” mondás. Ehhez
képest a nagymama háta mögött arra tanítja egy pasi az egyik gyereket (nem a frissen
megkeresztelt csecsemőt, hanem feltehetőleg a nagyobb testvérét), h hogyan kell
pipát szívni
o
egészen
az utolsó teremig tök jó volt az audio guide, amikor is a gyöngy fülbevalós
lányról mindössze ennyit mondott: és akkor most végre elérkeztünk ahhoz a képhez,
amely miatt valószínűleg a többségetek eljött a kiállításra….pffffff
o
ezután
hozzá van csapva a kiállításhoz egy másik emeleten egy függelék, ami csupa
20-21. Sz. Vermeer utánérzős festményekből áll, nagyon béna, nem is nagyon
értem hogy hogy lehet ilyeneket csinálni…Pl. „Az asztronómus (Vermeer)” c képek
meg ilyenek! Lehet, hogy ez valami olyasmi akar lenni, mint az irodalomban az
intertextualitás, de azokból, amiket itt láttam csak az jött le nekem, hogy
hamár vkit megihletett Vermeer lemásolja 1-2 témáját, és azért jó párszor
szörnyű egy Vermeer-féle hétköznapi jelenet mai hiperrealista ábrázolásmódban…
-
az
egyetlen, amiben az ötlet tetszett: Cesare Mirabella 2013-as „Silenzio I.” c.
festménye, ami úgy ábrázol egy menórát, hogy két ága hiányzik a képről (kilóg).
o
összefoglalva:
annyira azért nem nagy szám ez a kiállítás, amennyire sokba kerül és amennyi
közelharcot a többi nézőtől valamint rendreutasítást a tárlatvezetőktől el kell
szenvedni érte. De előre nem lehet ezt tudni, biztos sajnálnám, hogy nem néztem
meg a lány gyöngy fülbevalóvalt, most amikor pont egyszerre voltam vele egy
városban.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése