Szlovénia-Olaszorzág-Horvátország - Jewish Studies field trip 2018
JS field trip
2018 -March 15-18
Nagykanizsa
ü
Mo-n cask itt
hazsnálták a Geiger-szidurt (itt is cask egy ideig)
ü
Fejtő Ferenc
itt született
ü
állítólag
volt ilyen mondás: hány féle magy zs van? -3: a neológ, az orthodox, és a
kanizsai
ü
láttuk:
zsini, kertben Holokauszt emlékmű, melléképületben gyülekezőterem
ü ü
Gerő
cukrászda
ü
zs temetőbe
is kimentünk
o
Löwenstein
Mózes sírja (megh. 1824): latin, német és héber sírfeliratok a sír kül
oldalain, szóval minden itt szóba jöhető nyelv a magyaron kívül. Lévita volt.
o
urna, amiben
a túlélők által 1947ben Auschwitzból hozott hamvak vannak. Direkt visszamentek
Auschwitzba hamuért! Elég zavaró számomra ez az infatuáció a koncentrációs
táborokból hozott hamvakkal, szombaton Triesztben is láttunk ilyet a Risiera di
San Sabbába dachaui hamu vna kiállítva. Mintha folyton bizonygatni akarnák a
Holokauszt tagadóknak, hogy tényleg égettek embereket a krematóriumokban.
o
a régebbi zs
temetőből áthozott sírkövek kreatívan egy Stonehenge szerű körbe vannak
rendezve. (a vasútépítés miatt kellett felszámolni a régebbi kanizsai zs
temetőt)
o
az egyik
síron szobor van!
o
Hirsch Ber
ill Zvi Ber Fassel rabbi sírja
§ morvaországi reform rabbi vlt, 1848ban költözött
die, az 1846os nagy éhínség alatt megengedte, h olyan dolgokat egyenek Pészach
alatt a zsidók, amit askenáziak elvileg akkor nem esznek a minhág szerint nem
koser-le-Peszach, ebből botrány lett Morvaországban. Ez még Prossnitzban
történt, ami híres hely reform zs szempontból, mivel Löw Lipót is megfordult
ott.
§ Fassel lánya, Róza (férj révén Sonnenschein lett a
neve, 4 gyerek, more on her in the Jewish Women’s Archive) a The America Jewess
szerkesztője lett, egyike az 1. cionista kongresszus kevés női résztvevőjének.
Botrányos válás az alkoholista abuzív rabbi (és cinizmust ellenző) férjjel,
Sonnenscheinnel.
§ Róza – „strong feminist urges” – the 3 most
important American J feminists of the early 20th century came from Hungary:
Roza Fassel, Rza Schwimmer, Henrietta Szold
§ hirsch Ber Fassel 37 évig volt itt rabbi és sokkal
szerényebb sírja van mint egy csomó más embernek
Maribor
ü
zsini
o
idegenvezető:
Boris
o
14-15. sz.
Közép-K-Eur. legnagyobb single naval épülete
o
hosszabb
ideig működött templomként, mint zsiniként
o
most múzeum
o
kiállítás az
Auschwitz album fotóiból
o
van Jewish
Maribor walking tour-> térkép
o
14. sz.
elején telepedtek itt le zsidók
o
egy oklevél
IV. Rudolftól, aki a bécsi egyetemet alapította, az oklevél egy 14. sz. zsidóra
vonatkozik
o
Dubrovnik és
Prága között Maribor az egyetlen hely kkori zsinivel, ami betlt bmilyen
funkciót is manapság (múzeum), a közbeesők (pl. Bécsben) csak régészeti ásatási
terepek
o
Maribor csak
150 éve lett Maribor, eredetileg Markburg, de a 19. sz.ban a nacionalisták nem
akarták, h egy fontos szlovén városnak német neve legyne, ezért konstruálták a
Maribor nevet
o
az első
szlovén nyelvű nyomtatott kv 1550, de az első nyotatott kv vkitől, aki
Szlovéniában élt, Israel von Marburg reszponzumkönyve, a markburgi zs közösség
problémáiról szól
o
I. Miksa
kiűzte a zsidókat Stájerországból és Karintiából, Maribor is beletartozott,
Lenard Drucker vette meg a zsini épületét a zsidóktól-> a köv 300 évben kat
templom lett, maribori zsidók Triesztbe mentek, sokuknak Morpurgo lett a
vezetékneve
o
Split főterén
volt tavalyikg Eur legrégebben működő kvboltja, Morpurgo néven, de tönkrement
és bezárt ☹
o
Weisz Manfréd
nevű filantróp textilgyárosról is volt szó, Marco Rozner, gyári munkásainak volt nyugdíj, gyerekeiknek ovi, adományozott a
szlovén művészeti akadémiának, DE a komcsik nácikkal kollaborációval vádolták
o
Marco Rozner
lánya, Lydia, ma is él. a II: VH elején Szerbiába költöztek, aztán Mo.ra,
1ö43ban Palesztinába, olasz férje lett aztán
o
1941 Hitler
meglátogatta Maribort, mert itt nagy német-szlovén feszkó volt, meglátogatta
itt Leopold Poeltsch-öt, régi töri-föci tanárát, akinek hatására lett német
nacionalista fiatalon
o
Lisa Hirsch
története- 33ban Nürnbergből Mariborba menekült német zs család, itt fejezte be
a gimit, aztán Londonba költöztek, a BBC rádiónak ő lett a szlovén hangja
o
vannak
botlatókövek is Mariborban
Ljubljana
ü
főtér-ferences
templom, mögötte 17. sz. kolostor, város 3D makettje
ü
a várhegyet
már 6000 évvel ezelőtt is lakták, a folyó ámsik oldalán volt Emona római
katonai város i.e.50-től, amit Attila lerombolt aztán
ü
a kkor végén
kiűzték a zsidókat és 300 évig nem jöhettek vissza, csak 1809ben Napoleonnal,
Heimann fivérek
ü
2 nagy
földrengés: 1511, 1895- ezután csomó mindent szecessziós stílusban építettek
újra, innen a bpesti feeling
ü
tripla híd
ü
Sárkányos híd
ü
városháza
ü
zs múz -egy
nagyon lelkes magánember gyűjteménye, hangulatos és eklektikus, minden itt van,
amit meg tudott menteni a zs hitközség épületéből, mielőtt azt eladták + általa
random gyűjtött mindenféle zs kötődésű tárgyak a haggadáktól a Yad Vashem
emléklapokon át a kóser keksz dobozáig
ü
másnap (márc.
16.) reggel piac, pont olyan, mint Rómában a Campo dei Fiorin
Fontos dolog a field trip readerből -Ebrei a Fieume & Abbazia
ü
mivel Fiumét
csak 1924-ben annektálta Olaszo., a fiumei zsidók automatikusan elveszítették
olasz állampolgárságukat az 1938-as ASZ tvhozáskor, hiszen ők 1919 után lettek
csak olasz állampolgárok. Erre sosem gondoltam, pedig egyenkét tudtam az
infókat! (A pertinenzára [tehát, h már
mennyire régen éltek folyamatosan Fiuméban] hivatkozva páran, de kevesen, el
tudták kerülni a kitoloncolást 1938-ban.)
Trieszt
Zs múz
ü
Anna Lisa
volt a guidunk
ü
Trieszt a rasszizmus
laboratóriuma, ASZ tv-ek előtt már intézkedések a helyi szlovénok ellen
ü
Mussolini itt
jelentette be (Triesztben) a fasizmus 1938as nagy ASZ fordulatát
ü
1000 zs élt
itt a 18. sz.ban, 5000 a 19. sz. végén
ü
a múz
melletti zs isk Trieszt legrégebbi iskolája, II. József nyittatta 1782-ben
ü
1945: 1500 zs
volt itt, 38ban még 7000 (máshonnan ide menekülőkkel együtt)
ü
II. VH előtt
Róma és Milánó után Trieszt volt a 3. legnagyobb zs közösség
ü
ma kevesebb,
mint 600 tagja van a trieszti hitközségnek
ü
az innen
deportált 1000 zsidóból csak 90 (? -nemigen tudom elolvasni a jegyzetem, mert a
múzeumban fel-alá járkálva írtam) jött vissza
ü
II. VH után
főleg Genovából és Pugliából alijáztak a displaced persons, de a II. VH előtt
főleg Triesztből ment az alija (1941-ig)
ü
150 000
zs emigráns hajózott ki innen a 20. sz. első 4 évtizede alatt
ü
19. sz. végén
vérvád és pogrom Korfun-> 1000 korfui zs ideköltözött Triesztbe, ők
szefárdok voltak, az ő leszármazottaik teszik ki a mai trieszti zsk nagy
részét, m az askenáziak már hamarabb asszimilálódtak
ü
Rita Rosani
(maestra volt a trieszti zs iskolában) & Giacomo Nagler szerelmi történet.
Nagler magyra volt, de nem a NC miatt jött Olaszo.ba, hanem gyerekkorában jött
a szüleivel. 1938-ban internálták, aztán Dachauba deportálták, Amikor ezt Rita
megtudt,a beállta partizánnak, és egy fasiszta rajtaütés áldozata lett a
partizánharcban.
ü
a trieszti
zs-k 2/3-a csak 1919 után lett állampolg!
[gondolom a kicserélődés miatt, osztrák pártiak elhúzták a csíkot az I. VH
után, olaszpártiak idejöhettek máshonnan] 1938ban el is veszítették az
állampolgságot
Synagoga con Mauro
ü
idézte a Kriegsbriefe von deutschen und
österreichischen Juden 1915 -ez nekem nagyon érdekes pont abból a
szempontból, ahogy az „igazak ivadéka” tárgyalja az abszurditást, h zsidók
zsidókat öltek az I. VH-ban. Mauro talán nem tudja, hogy Schwarz-Bart
narratíváját követi. Persze sokkal kevésbé szofisztikáltan, Am Yisrael fontos, nemzetek
feletti zs szolidaritás, nem olyan formában tárgyalja, ami ne lenne azonos
antiszemita vádakkal……
ü
az I. VH
végén a trieszti lakosság 1/3a szláv volt
ü
a 20. sz. elején
a trieszti zs-k sokkal szekulárisabbak voltak, mint a rómaiak v a milánóiak,
sokkal több vegyes házasság volt itt
ü
otto
settembre után Adriatisches Küstenland a III. Birodalom része
ü
[nekem fura,
h Mauro T/1-ben bezsél történelemről, manipulatív]
ü
Libro della
memoria-minden azonosított olasz Soá áldozat neve benne van
ü
1500 ülőhelyes
ez a zsini, szóval sokkal aránytalanabb a mérete a valaha is létező helyi zs közösséghez
képest, mint a Dohány
ü
a karzatról
semi nem lehet hallani, olyan itt az akusztika, ezért a nők is a földszinten
ülnek, egy szuper átlátszó mechitzével elválasztva a férfiaktól :D
ü
Mauro: „I am
sorry to say, here everyone is SO assimilated, not integrated.”
ü
Carlo
Morpurgo fontos trieszti filantróp volt
Gorizia
zsini -idegenvezető: Lorenzo
ü
kb. 100 zsidt
deportáltak innen a salói közt. alatt, 15-en tértek haza, ma három zs él itt
ü
sok márvány,
barokk zsini, de nem túldíszített, hanem letisztult és elegáns
ü
domb tetején
van és a hosszanti oldalakon 5-5 hatalmas ablak, úgyhogy rengeteg temrészetes
fény jön be, jól kitalálták ezt
ü
a bimah az
aron kodessel átellenben van, m ez egy „velencei típusú” zsini
ü
padok a
falnál, középen nagy üres tér
ü
a Venezia-Giulia
kifejezés kitalálója, Ascoli, az összenhasonlító nyelvészet első egyetemi
tanára volt Olaszo.ban és goriziai zs
ü
a II. VH
alatt a goriziai épületek 80-90 %-t lebombázták (szegény helyiek jól megkapták,
m az I. VH-ban meg az isonzoi front húzódott itt keresztül)
ü
az I. VH után
pár goriziai zs csatlakozott a cionizmushoz
ü
minden évben 1
istentisztelet van itt, a trieszti kehila kivonul minden Hanuka alatt egyszer
rabbistul-minjánostul itt ünnepelni
ü
meg egy
esküvő és egy bat mitzvah is volt itt mostanában
ü
Lorenzo: „How
to make Jewish culture without Jews?”
ü
este
visszamentünk triesztbe kabalat sábátra a kisebbik zsinagógába, nem az 1500
ülőhelyesbe, ahol napközben voltunk
Másnap megint
Trieszt
ü
Feltrinelli
-találtam egy olyan Isaac Bashevis könyvet, amiről nem is tudtam (keyla La
Rossa, egy Krochmalna utcai prostituáltról és a Kelet-Európa és Latin-Amerika
közti zsidó lánykereskedelemről szól, amit főleg zsidók műveltek zsidó
lányokkal)! meg megvettem Israel Joshuától is 2 könyvet (Sender Prager, Dottor
Georgie)
ü
nagyon szeretem
Triesztet, tökéletes kombinációja a Habsburg és a mediterrán világnak. főlef
vmelyik olyan házban laknék, ami a Parco Pubblico Muzi Tommasinire néz, ott
ebédeltünk Mihaelával és rengeteg sirályos fényképet is csináltunk
La Risiera di
San Sabba
ü
időszaki
kiállítás női partizánokról, nagyon hangsúlyozzák, hogy szlovén, olasz és zsidó
nők is voltak az ellenállásban
ü
a emléktáblák
között is van 2 nőkre kiélezett
ü
hamvak
Dachauból -elképesztő ez a megszállottság a koncentrációs táborokban gyűjtött hamvakkal
(a nagykanizsai zs temetőben auschwitzi hamvak vannak kiállítva). mondjuk
lehet, h kevésbé zavar, mint a szappan emlékművek, ami pl a szegedi zs temetőben
van
Rijeka
ü
Mornar
bistroban vacsi, tele van századfordulós magya rés olasz plakátokkal, úgy
látszik nagyon célközönség a magyar és az olasz turista
ü
Trieszt
Austzria, Fiume Mo. kikötője volt a Monarchia idején
ü
a fiumei
kikötő a hadiflottára ment rá, a torpedót itt találták fel
ü
tengeri
katonai akadémia volt itt, abban tanult Horthy 14 éves korától (lehet, h főleg
a tengerpart elveszítése miatt rágott úgy be Trianntól? :D )
ü
a fiumei
olaszoknak is volt helyi fiumei identitása, nem egyszerűen olasznak érezték
magukat
ü
1924-ig
multi-ethnic utopia -elvileg
ü
Dubrovnik a
kkorban fontos szefárd keresk. kp. volt
ü
Fiume
zsidósága is szefárd volt eredetileg, de 1867 után túlsúlyba kerültek az
askenáziak
ü
1300-1600 zs
élt itt az Osztrák-Magyar Monarchia alatt, 1900 körül 2000 fő volt a csúcs,
ekkor rendeltek Baumhorn Lipóttól egy hatalmas zsinit (1902)
ü
a fő kehila
neológ volt, az ortik kiváltak és 1928-ban építtettek egy modernista zsinit, ma
ez áll
ü
Olaszo.n
belül itt halt meg a zs lakosság legnagyobb aránya a Holokausztban
ü
Giovanni Paratucci-fiumei
rendőr volt, világ igaza, potenciálisan ezres nagyságrendű számú trieszti és
menekült jugoszláv zsidót mentett meg azzal, h eltüntette a fasiszta papírokat,
amelyek szerint deportálni kellett őket. Ő az „olasz Schindler” a Vatikán
szerint. Dachauba hurcolták és ott tífuszban meghalt. Ámde a Primo Levi Központ
szerint nincs semmilye bizonyíték arra, h bárkit is megmentett volna, csak a
nagybátyja, aki vmi magas rangú ember volt a Vatikánban, konstruálta meg a sztorit és emiatt avatta boldoggá az
egyház. Szerintük igazából azért vitték
el a németek Dachauba, mert a jugoszláv partizánokhoz keresett kapcsolatot. Ha
nem is az olasz Schindler, az olazs Schmidhuber még mindig lehet ezzel a
vitatott történettel…..
ü
másnap reggel
megnéztük a rijekai ortodox zsinit (csak kívülről)
ü
és
lefényképezkedtünk Vásárhelyi Miklós emléktáblájával a háznál, ahol született
ü
Korzózás
Varaždin
Zs temető
ü
II. József
alatt jönnek ide zsidók
ü
itt volt
rabbi a csütörtökön említett Sonnenschein, Rosa Fassel abuzív alkoholista rabbi
férje
ü
nagyon szép
volt a hótakaróval a temető (bár nagyon nagyon hideg is)
Zsinagóga
ü
hát, mindjárt
összeomlik, olyan állapotban van
ü
egy jó fej
alter művész mutatta meg nekünk
ü
utána egy
Marica grófnőről elbevezett kávéházban próbáltunk átmelegedni
Megjegyzések
Megjegyzés küldése