Szlovénia-Olaszorzág-Horvátország - Jewish Studies field trip 2018


JS field trip 2018 -March 15-18

Nagykanizsa

ü  Mo-n cask itt hazsnálták a Geiger-szidurt (itt is cask egy ideig)
ü  Fejtő Ferenc itt született
ü  állítólag volt ilyen mondás: hány féle magy zs van? -3: a neológ, az orthodox, és a kanizsai
ü  láttuk: zsini, kertben Holokauszt emlékmű, melléképületben gyülekezőterem
ü  ü  Gerő cukrászda
ü  zs temetőbe is kimentünk
o   Löwenstein Mózes sírja (megh. 1824): latin, német és héber sírfeliratok a sír kül oldalain, szóval minden itt szóba jöhető nyelv a magyaron kívül. Lévita volt.
o   urna, amiben a túlélők által 1947ben Auschwitzból hozott hamvak vannak. Direkt visszamentek Auschwitzba hamuért! Elég zavaró számomra ez az infatuáció a koncentrációs táborokból hozott hamvakkal, szombaton Triesztben is láttunk ilyet a Risiera di San Sabbába dachaui hamu vna kiállítva. Mintha folyton bizonygatni akarnák a Holokauszt tagadóknak, hogy tényleg égettek embereket a krematóriumokban.
o   a régebbi zs temetőből áthozott sírkövek kreatívan egy Stonehenge szerű körbe vannak rendezve. (a vasútépítés miatt kellett felszámolni a régebbi kanizsai zs temetőt)
o   az egyik síron szobor van!
o   Hirsch Ber ill Zvi Ber Fassel rabbi sírja
§  morvaországi reform rabbi vlt, 1848ban költözött die, az 1846os nagy éhínség alatt megengedte, h olyan dolgokat egyenek Pészach alatt a zsidók, amit askenáziak elvileg akkor nem esznek a minhág szerint nem koser-le-Peszach, ebből botrány lett Morvaországban. Ez még Prossnitzban történt, ami híres hely reform zs szempontból, mivel Löw Lipót is megfordult ott.
§  Fassel lánya, Róza (férj révén Sonnenschein lett a neve, 4 gyerek, more on her in the Jewish Women’s Archive) a The America Jewess szerkesztője lett, egyike az 1. cionista kongresszus kevés női résztvevőjének. Botrányos válás az alkoholista abuzív rabbi (és cinizmust ellenző) férjjel, Sonnenscheinnel.
§  Róza – „strong feminist urges” – the 3 most important American J feminists of the early 20th century came from Hungary: Roza Fassel, Rza Schwimmer, Henrietta Szold
§  hirsch Ber Fassel 37 évig volt itt rabbi és sokkal szerényebb sírja van mint egy csomó más embernek

Maribor

ü  zsini
o   idegenvezető: Boris
o   14-15. sz. Közép-K-Eur. legnagyobb single naval épülete
o   hosszabb ideig működött templomként, mint zsiniként
o   most múzeum
o   kiállítás az Auschwitz album fotóiból
o   van Jewish Maribor walking tour-> térkép
o   14. sz. elején telepedtek itt le zsidók
o   egy oklevél IV. Rudolftól, aki a bécsi egyetemet alapította, az oklevél egy 14. sz. zsidóra vonatkozik
o   Dubrovnik és Prága között Maribor az egyetlen hely kkori zsinivel, ami betlt bmilyen funkciót is manapság (múzeum), a közbeesők (pl. Bécsben) csak régészeti ásatási terepek
o   Maribor csak 150 éve lett Maribor, eredetileg Markburg, de a 19. sz.ban a nacionalisták nem akarták, h egy fontos szlovén városnak német neve legyne, ezért konstruálták a Maribor nevet
o   az első szlovén nyelvű nyomtatott kv 1550, de az első nyotatott kv vkitől, aki Szlovéniában élt, Israel von Marburg reszponzumkönyve, a markburgi zs közösség problémáiról szól
o   I. Miksa kiűzte a zsidókat Stájerországból és Karintiából, Maribor is beletartozott, Lenard Drucker vette meg a zsini épületét a zsidóktól-> a köv 300 évben kat templom lett, maribori zsidók Triesztbe mentek, sokuknak Morpurgo lett a vezetékneve
o   Split főterén volt tavalyikg Eur legrégebben működő kvboltja, Morpurgo néven, de tönkrement és bezárt
o   Weisz Manfréd nevű filantróp textilgyárosról is volt szó, Marco Rozner,  gyári munkásainak volt  nyugdíj, gyerekeiknek ovi, adományozott a szlovén művészeti akadémiának, DE a komcsik nácikkal kollaborációval vádolták
o   Marco Rozner lánya, Lydia, ma is él. a II: VH elején Szerbiába költöztek, aztán Mo.ra, 1ö43ban Palesztinába, olasz férje lett aztán
o   1941 Hitler meglátogatta Maribort, mert itt nagy német-szlovén feszkó volt, meglátogatta itt Leopold Poeltsch-öt, régi töri-föci tanárát, akinek hatására lett német nacionalista fiatalon
o   Lisa Hirsch története- 33ban Nürnbergből Mariborba menekült német zs család, itt fejezte be a gimit, aztán Londonba költöztek, a BBC rádiónak ő lett a szlovén hangja
o   vannak botlatókövek is Mariborban

Ljubljana

ü  főtér-ferences templom, mögötte 17. sz. kolostor, város 3D makettje
ü  a várhegyet már 6000 évvel ezelőtt is lakták, a folyó ámsik oldalán volt Emona római katonai város i.e.50-től, amit Attila lerombolt aztán
ü  a kkor végén kiűzték a zsidókat és 300 évig nem jöhettek vissza, csak 1809ben Napoleonnal, Heimann fivérek
ü  2 nagy földrengés: 1511, 1895- ezután csomó mindent szecessziós stílusban építettek újra, innen a bpesti feeling
ü  tripla híd
ü  Sárkányos híd

ü  városháza
ü  zs múz -egy nagyon lelkes magánember gyűjteménye, hangulatos és eklektikus, minden itt van, amit meg tudott menteni a zs hitközség épületéből, mielőtt azt eladták + általa random gyűjtött mindenféle zs kötődésű tárgyak a haggadáktól a Yad Vashem emléklapokon át a kóser keksz dobozáig
ü  másnap (márc. 16.) reggel piac, pont olyan, mint Rómában a Campo dei Fiorin


Fontos dolog a field trip readerből -Ebrei a Fieume & Abbazia
ü  mivel Fiumét csak 1924-ben annektálta Olaszo., a fiumei zsidók automatikusan elveszítették olasz állampolgárságukat az 1938-as ASZ tvhozáskor, hiszen ők 1919 után lettek csak olasz állampolgárok. Erre sosem gondoltam, pedig egyenkét tudtam az infókat! (A pertinenzára  [tehát, h már mennyire régen éltek folyamatosan Fiuméban] hivatkozva páran, de kevesen, el tudták kerülni a kitoloncolást 1938-ban.)

Trieszt

Zs múz
ü  Anna Lisa volt a guidunk
ü  Trieszt a rasszizmus laboratóriuma, ASZ tv-ek előtt már intézkedések a helyi szlovénok ellen
ü  Mussolini itt jelentette be (Triesztben) a fasizmus 1938as nagy ASZ fordulatát
ü  1000 zs élt itt a 18. sz.ban, 5000 a 19. sz. végén
ü  a múz melletti zs isk Trieszt legrégebbi iskolája, II. József nyittatta 1782-ben
ü  1945: 1500 zs volt itt, 38ban még 7000 (máshonnan ide menekülőkkel együtt)
ü  II. VH előtt Róma és Milánó után Trieszt volt a 3. legnagyobb zs közösség
ü  ma kevesebb, mint 600 tagja van a trieszti hitközségnek
ü  az innen deportált 1000 zsidóból csak 90 (? -nemigen tudom elolvasni a jegyzetem, mert a múzeumban fel-alá járkálva írtam) jött vissza
ü  II. VH után főleg Genovából és Pugliából alijáztak a displaced persons, de a II. VH előtt főleg Triesztből ment az alija (1941-ig)
ü  150 000 zs emigráns hajózott ki innen a 20. sz. első 4 évtizede alatt
ü  19. sz. végén vérvád és pogrom Korfun-> 1000 korfui zs ideköltözött Triesztbe, ők szefárdok voltak, az ő leszármazottaik teszik ki a mai trieszti zsk nagy részét, m az askenáziak már hamarabb asszimilálódtak
ü  Rita Rosani (maestra volt a trieszti zs iskolában) & Giacomo Nagler szerelmi történet. Nagler magyra volt, de nem a NC miatt jött Olaszo.ba, hanem gyerekkorában jött a szüleivel. 1938-ban internálták, aztán Dachauba deportálták, Amikor ezt Rita megtudt,a beállta partizánnak, és egy fasiszta rajtaütés áldozata lett a partizánharcban.
ü  a trieszti zs-k 2/3-a  csak 1919 után lett állampolg! [gondolom a kicserélődés miatt, osztrák pártiak elhúzták a csíkot az I. VH után, olaszpártiak idejöhettek máshonnan] 1938ban el is veszítették az állampolgságot
Synagoga con Mauro

ü  idézte a Kriegsbriefe von deutschen und österreichischen Juden 1915 -ez nekem nagyon érdekes pont abból a szempontból, ahogy az „igazak ivadéka” tárgyalja az abszurditást, h zsidók zsidókat öltek az I. VH-ban. Mauro talán nem tudja, hogy Schwarz-Bart narratíváját követi. Persze sokkal kevésbé szofisztikáltan, Am Yisrael fontos, nemzetek feletti zs szolidaritás, nem olyan formában tárgyalja, ami ne lenne azonos antiszemita vádakkal……
ü  az I. VH végén a trieszti lakosság 1/3a szláv volt
ü  a 20. sz. elején a trieszti zs-k sokkal szekulárisabbak voltak, mint a rómaiak v a milánóiak, sokkal több vegyes házasság volt itt
ü  otto settembre után Adriatisches Küstenland a III. Birodalom része
ü  [nekem fura, h Mauro T/1-ben bezsél történelemről, manipulatív]
ü  Libro della memoria-minden azonosított olasz Soá áldozat neve benne van
ü  1500 ülőhelyes ez a zsini, szóval sokkal aránytalanabb a mérete a valaha is létező helyi zs közösséghez képest, mint a Dohány
ü  a karzatról semi nem lehet hallani, olyan itt az akusztika, ezért a nők is a földszinten ülnek, egy szuper átlátszó mechitzével elválasztva a férfiaktól :D
ü  Mauro: „I am sorry to say, here everyone is SO assimilated, not integrated.”
ü  Carlo Morpurgo fontos trieszti filantróp volt

Gorizia

zsini -idegenvezető: Lorenzo
ü  kb. 100 zsidt deportáltak innen a salói közt. alatt, 15-en tértek haza, ma három zs él itt
ü  sok márvány, barokk zsini, de nem túldíszített, hanem letisztult és elegáns

ü  domb tetején van és a hosszanti oldalakon 5-5 hatalmas ablak, úgyhogy rengeteg temrészetes fény jön be, jól kitalálták ezt
ü  a bimah az aron kodessel átellenben van, m ez egy „velencei típusú” zsini
ü  padok a falnál, középen nagy üres tér
ü  a Venezia-Giulia kifejezés kitalálója, Ascoli, az összenhasonlító nyelvészet első egyetemi tanára volt Olaszo.ban és goriziai zs
ü  a II. VH alatt a goriziai épületek 80-90 %-t lebombázták (szegény helyiek jól megkapták, m az I. VH-ban meg az isonzoi front húzódott itt keresztül)
ü  az I. VH után pár goriziai zs csatlakozott a cionizmushoz
ü  minden évben 1 istentisztelet van itt, a trieszti kehila kivonul minden Hanuka alatt egyszer rabbistul-minjánostul itt ünnepelni
ü  meg egy esküvő és egy bat mitzvah is volt itt mostanában
ü  Lorenzo: „How to make Jewish culture without Jews?”
ü  este visszamentünk triesztbe kabalat sábátra a kisebbik zsinagógába, nem az 1500 ülőhelyesbe, ahol napközben voltunk

Másnap megint Trieszt

ü  Feltrinelli -találtam egy olyan Isaac Bashevis könyvet, amiről nem is tudtam (keyla La Rossa, egy Krochmalna utcai prostituáltról és a Kelet-Európa és Latin-Amerika közti zsidó lánykereskedelemről szól, amit főleg zsidók műveltek zsidó lányokkal)! meg megvettem Israel Joshuától is 2 könyvet (Sender Prager, Dottor Georgie)
ü  nagyon szeretem Triesztet, tökéletes kombinációja a Habsburg és a mediterrán világnak. főlef vmelyik olyan házban laknék, ami a Parco Pubblico Muzi Tommasinire néz, ott ebédeltünk Mihaelával és rengeteg sirályos fényképet is csináltunk

La Risiera di San Sabba

ü  időszaki kiállítás női partizánokról, nagyon hangsúlyozzák, hogy szlovén, olasz és zsidó nők is voltak az ellenállásban
ü  a emléktáblák között is van 2 nőkre kiélezett
ü  hamvak Dachauból -elképesztő ez a megszállottság a koncentrációs táborokban gyűjtött hamvakkal (a nagykanizsai zs temetőben auschwitzi hamvak vannak kiállítva). mondjuk lehet, h kevésbé zavar, mint a szappan emlékművek, ami pl a szegedi zs temetőben van

Rijeka

ü  Mornar bistroban vacsi, tele van századfordulós magya rés olasz plakátokkal, úgy látszik nagyon célközönség a magyar és az olasz turista
ü  Trieszt Austzria, Fiume Mo. kikötője volt a Monarchia idején
ü  a fiumei kikötő a hadiflottára ment rá, a torpedót itt találták fel
ü  tengeri katonai akadémia volt itt, abban tanult Horthy 14 éves korától (lehet, h főleg a tengerpart elveszítése miatt rágott úgy be Trianntól? :D )
ü  a fiumei olaszoknak is volt helyi fiumei identitása, nem egyszerűen olasznak érezték magukat
ü  1924-ig multi-ethnic utopia -elvileg
ü  Dubrovnik a kkorban fontos szefárd keresk. kp. volt
ü  Fiume zsidósága is szefárd volt eredetileg, de 1867 után túlsúlyba kerültek az askenáziak
ü  1300-1600 zs élt itt az Osztrák-Magyar Monarchia alatt, 1900 körül 2000 fő volt a csúcs, ekkor rendeltek Baumhorn Lipóttól egy hatalmas zsinit (1902)
ü  a fő kehila neológ volt, az ortik kiváltak és 1928-ban építtettek egy modernista zsinit, ma ez áll
ü  Olaszo.n belül itt halt meg a zs lakosság legnagyobb aránya a Holokausztban
ü  Giovanni Paratucci-fiumei rendőr volt, világ igaza, potenciálisan ezres nagyságrendű számú trieszti és menekült jugoszláv zsidót mentett meg azzal, h eltüntette a fasiszta papírokat, amelyek szerint deportálni kellett őket. Ő az „olasz Schindler” a Vatikán szerint. Dachauba hurcolták és ott tífuszban meghalt. Ámde a Primo Levi Központ szerint nincs semmilye bizonyíték arra, h bárkit is megmentett volna, csak a nagybátyja, aki vmi magas rangú ember volt a Vatikánban, konstruálta  meg a sztorit és emiatt avatta boldoggá az egyház. Szerintük igazából azért  vitték el a németek Dachauba, mert a jugoszláv partizánokhoz keresett kapcsolatot. Ha nem is az olasz Schindler, az olazs Schmidhuber még mindig lehet ezzel a vitatott történettel…..
ü  másnap reggel megnéztük a rijekai ortodox zsinit (csak kívülről)

ü  és lefényképezkedtünk Vásárhelyi Miklós emléktáblájával a háznál, ahol született
ü  Korzózás

Varaždin

Zs temető
ü  II. József alatt jönnek ide zsidók
ü  itt volt rabbi a csütörtökön említett Sonnenschein, Rosa Fassel abuzív alkoholista rabbi férje
ü  nagyon szép volt a hótakaróval a temető (bár nagyon nagyon hideg is)

Zsinagóga

ü  hát, mindjárt összeomlik, olyan állapotban van
ü  egy jó fej alter művész mutatta meg nekünk


ü  utána egy Marica grófnőről elbevezett kávéházban próbáltunk átmelegedni


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kaffka Margit: Színek és évek

Simone de Beauvoir: A második nem (A nekem fontos részek jegyzete)

Szabó Magda: Régimódi történet