Aktuális stockholmi kiállítások képekkel
2014. okt. 9.
·
Pompeji
kiállítás a Millesgårdenben Joshuával (Paideiás osztálytársam). Egy konkrét
pompeji házat rendeztek be, egy bizonyos Iucundus Caeciliusét, aki
felszabadított rabszolgaként kezdte, és sokra vitte szemmel láthatólag, mert
hatalmas háza volt, és minden négyzetcentimétere a falnak freskóval volt
borítva.
·
Ez az
időszaki kiállítás nem volt annyira nagy szám, mint amit én és Joshua is
vártunk, túlhangsúlyozta a svéd régészek szerepét az ásatásokban, amiről nem
nagyon derül ki, hogy lett volna, és kevés autentikus festmény vagy tárgy van kiállítva.
·
Viszont
maga a múzeum fantasztikus, és sosem másztunk volna ki oda (jó messze van), ha
nincs ott a Pompeji kiállítás! Ez egy fantasztikus villa, melléképületekkel,
teraszosan emelkedő kertben, amit Carl Milles svéd sztárszobrász építtetett
magának. De már életében látogatónapokat szervezett, hogy a közönség láthassa
az ott felhalmozott római és középkori szobrokat. És már életében
nyilvánosságra hozott egy végrendeletet, amely szerint halála után a svéd népre
hagyja az egészet Millesgårdent (Millesgården=Milles kertje). Egyébként pont
Thomas Mann életével esett egybe az élete: 1875-1955.
·
Lenyűgöző
a palota, van egy külön zeneterem egy kora-újkori orgonával (amit Salzburgban
vett Milles), és telerakva gótikus Madonna-tartja-a-kis-Jézust szobrokkal, és
mellesleg van benne egy festmény a Piazza Navonáról is. Aztán van egy külön
terem szép bronzszobroknak, aztán „a nagy műterem” a gipszmintáival. Tetszenek
a maga által csinált szobrok is, nagyon jól „szoborta meg” az apró mozgásokat,
mint pl. a hajlobogást. Ja, külön reggelizőterem is van, ahol minden reggel a
feleségével, Olgával kávézott. A kert is tele van bronzszobrokkal (ezen
csodálkozom, hogy kiteszik az itteni folyamatos esőnek és hónak őket). Igaz,
hogy ezek ilyen 1940-es 50-es évek-beli szobrok, nem ó- vagy középkoriak, de
azért akkor is védeni kellene őket.
·
A
kert persze a Balti-tengerre néz, a múzeumban levetített 1947-es
dokumentumfilmből látszik, hogy akkoriban gyönyörű volt a kilátás, de mára
odaépült a szemben lévő szigetre egy kriminálisan ronda lakónegyed svéd design
stílusban (tehát a színtől eltekintve dunaújvárosi iparnegyednek néz ki)
·
Gyönyörű
lugasos kávéház is van a kertben, főleg tavasszal jó lehet ott mondjuk
szülinapi bulit tartani, mert van egy kis terasz, ami eléggé elválik a belső
tértől. Mondjuk az árak botrányosak. Igaz, hogy itt volt eddig a legfinomabb a
Kanelbulle (fahéjas csiga: ez az alap svéd édeség). De 22 koronáért, amiért Caffé macchiato-t kértem, nekem kell
tölteni magamnak a termoszból a borzasztó svéd kávét, és ott egy doboz tej,
aztán nesze b…meg.
·
Az is
nagyon tetszik, hogy olyan kulturált a múzeum, hogy minden külön épületben
vannak esernyőtartók, amiben a múzeum esernyői vannak, elvehetsz egyet, hogy
átmenj a másik épületbe, aztán otthagyhatod az ottani esernyőtartóban, ha
elállt az eső. Joshua észrevétele szerint: mint a középkori fogadók, ahol lovat
lehetett váltani. J
2015. Okt. 10.
"From Tsars to Commissars" kiállítás
·
A Svéd
Nemz. Múz. Kiállítása, de annak az épülete rekonstrukció miatt zárva van, úgyhogy
most a Konstakademien-en van a kiállítás. Nem annyira esztétikai szempontú, mint
amennyire ismeretterjesztő, olyan, mintha a svédek számára szánt
orosz-kultúra-ismeretét-terjesztő projekt illusztrálása lenne. 64 kép, egy kis
19. sz. klasszicizmus és romanticizmus, sok realista kép orosz népszokások
ábrázolásáról, „veduták” Szentpétervárról és Moszkváról velencei stílusban,
forradalom körüli képek, avantgarde, egy kis sztálinista realizmus és egy kis
olvadás.
·
Itt
meg kell jegyeznem a cár szóról, hogy bár gondolom, valaki biztos rájátszott
már erre a szójátékra, de nekem magamtól
jutott eszembe: Nem elgondolkodtató, hogy az orosz uralkodók címe pont úgy hangzik,
amint a „keskeny, nyomorúságos” jelentésű héber szó? Pl. Egyiptomot is
Micrájimnak hívják héberül, mert az a zsidóknak a „tzar”, a nyomorúság földje
volt. Ahogy a cári Oroszország is.
·
Ami
megjegyzésre érdemes:
o
Nathan
Altman portréja Akhmatováról kubista stílusban (1914)
o
Grigoriev:
Portrait of Vsevolid Meyerhold, 1916
o
Malevich,
Kandinsky: a művtört legelső absztrakt művei a kiállítási fejtágító szerint.
o
Chagall:
Mirror. 1915. Nagyon meglepett, sose
gondoltam volna, h ő is festett ilyen fantáziátlan csendéletet! A kép bal alsó sarkában
kuporog Bella, a felesége, és egy hatalmas tükörbe néz, amiben egy elvileg
Szentpétervárt jelképező oszlop látszik. Persze a színek szépek legalább.
o
Samokhvalov:
Girl in a T-Shirt 1932. Állítólag ez
„a szovjet Mona Lisa”. Hát, a mai svéd nők öltözködési stílusát is kiválóan
illusztrálja, nem csak a szovjet puritánságot…
o
Az
egyik képaláírás szerint „több mint 13 millió szovjet állampolgár halt meg a
II. VH-ban” -> mekkora understatement már! Hacsak nem a fordítás volt
tökéletlen, és 13 millió civil áldozatra gondoltak (de hát az elesett katonák
is állampolgárok voltak), mindenesetre ez a mondat így ignorálja a szovjet
áldozatok felét.
o
Pimenov:
Moscow Landscape (Summer City) valószínűleg
1946. Ez nagyon tetszett, tökre úgy néz ki, mint amilyen az én mentális képem a
mai New Yorkról! Mindenki nagyon elegáns a képen, és van egy babakocsit toló
pasi is! (Szóval svéd-kompatibilis festmény is egyben.)
·
Nekem
az az érzésem, hogy a svéd „lélek” (ami nincs, de van vmi, amit
absztrahálhatunk így, mondjuk vannak dolgok az ember lelkében, amik azért
vannak, mert svéd) szerelem-gyűlölet kapcsolatban van Oroszországgal, mert
egyrészt a russzofóbia a legmeghatározóbb politikai-történelmi komplexus itt,
másrészt az értelmiséget nagyon érdekli
minden, ami orosz, mióta itt vagyok, ez már a második orosz témájú kiállítás
(az elsőt még a legelső napon láttam a Táncmúzeumban, az orosz balettről.
Nobel Múzeum
·
Nagyon
érdekes installációk: pl. a plafonon egy sínen folyamatosan mozognak a Nobel
díjasok lelógatott fotói, rengeteg érintőképernyővel működő gép, amin
kereshetsz infókat, gyereksarok, rövid filmeket vetítenek híres Nobel díjasok
életéről….De egy kicsit fel van fújva az egész, engem nem kötött le nagyon, de lehet,
hogy azért mert sajnos nagyon nem bírnak megfogni a természettudományok, engem
csak az irodalmi és a béke Nobel díjasok érdekelnek igazából. Amúgy a Béke
Nobel díj komolysága komoly kétségeket vet fel, miután Jasszer Arafattól kezdve
az EU-ig mindenki megkapta már.
·
Viszont
érdekesség, amit megtudtam: Hevesy György 1934-ben menekült el Németországból
Koppenhágába, és 1943-ban költözött Stockholmba (ebben az évben kapta a kémiai
Nobel díjat, lehet, hogy ez segítette a letelepedését) és az itteni egyetemen
tanított élete végéig (ami 1966-ban volt)!
Forum för Levande Historia (Az élő történelemért fórum)
·
Na,
tényleg aranyszabály, hogy gyakran azok a dolgok jönnek be a legjobban, amikre
nem számít az ember. Mert az oroszos kiállítástól is többet vártam egy kicsit,
mint amilyen, és a Nobel Múzeumtól is, miközben a Forum för levande historiát
nem is terveztem megnézni! Csak belebotlottam hazafelé jövet a Gamla Stanból
(Óváros, ott van a Nobel Múz.), és spontán bementem.
·
Már
olvastam róla sokat, mert főleg Holokauszt oktatással foglalkoznak, és
általában emberi jogok iránti érzékenyítéssel, olyasmi foglalkozásokat
tartanak, mint a Haver Alapítvány (csak Magyarországgal ellentétben
Svédországban az állami büdzsé fenntart egy ingyenesen látogatható múzeumot
erre a célra és fizet oktatókat, akik tartják a foglalkozásokat a gimiseknek és
oktatókat, akik oktatják a töri tanároknak a módszertant…..). És gyakran
bevonnak az órákba „túlélőket”, hogy személyes történetekkel találkozzanak a
gyerekek, Holokauszt túlélőket, vagy a jugoszláv háború miatt Svédországba
menekült embereket, vagy bárkit, aki szemtanúja volt valamilyen üldözéssel
kapcsolatos történelmi eseménynek. Eddig azért nem mentem el megnézni, mert azt
hittem, hogy az állandó kiállítás a Holokausztról szól, és eddig még egyik
hétvégén sem éreztem úgy, hogy most pont ezt szeretném csinálni, és gondoltam,
én azért úgyis többet tudok a témáról, mint az átlag tinédzser.
·
DE
mint kiderült, mindig időszaki kiállítás van, és ez most a romákról szólt, és
nagyon katartikus élmény volt! Ma többet tanultam róluk 1 óra alatt, mint az
eddigi 24 évben! Majdnem elbőgtem magam, annyira borzasztóan bántak a romákkal
még Svédországban is, egészen a 70-es évekig! És rengeteg fénykép és interjú
van mai svéd romákkal, egyik történet borzasztóbb, mint a másik, még ha van is
mutatóban egykét sikersztori.
o
1914
és 1954 között Svédo. nem engedett be roma bevándorlókat. Ebben az időszakban
összesen 2 roma „hatolt be”: Sofia Taikon és Anna Dimitri, akik egy a
Vöröskereszt által a koncentrációs táborból hozott felszabadított zsidókat
szállított buszon érkeztek, annak köszönhetően, hogy az egyik zsidó nő
lányainak hitték őket (az nem derült ki, hogy a zsidó nővel egyeztettek, és ő
mondta, h a lányai, vagy csak ránézésre gondolta ezt az ápolószemélyzet, vagy
mi…). SZÓVAL még Bergen-Belsen és Auschwitz túlélői között is etnikailag
szelektáltak a svédek, amikor a Vöröskereszttel egyeztettek, hogy hány és milyen
ember jöhet svéd kórházakba felgyógyulni!!!!!!
o
A
bennszülött svéd cigányokat pedig nem engedték letelepedni, az 1960-as évekig
nem engedtek cigánygyerekeket iskolába menni.
o
1934
és 1975 között a svédországi roma családok ¼-t érintette a sterilizáció! Azzal
fenyegették a „sokadik” gyereket szülő roma nőket, hogy ha nem egyeznek bele a
petevezetékük elkötésébe, akkor a már meglévő gyerekeiket állami gondozásba
veszik, vagy nem roma családoknak adják és soha többé nem találkozhatnak velük
o
BORZASZTÓ,
hogy a roma nők sterilizálása ennyire általános volt Európában! Már az is
megrázott, amikor a CEU-n tanultam, hogy a szocialista Csehszlovákia mennyire
élen járt ebben, nem csak a mai Szlovákia és Miskolc
o
Érdekesség:
van egy Lakatos Ágnes nevű roma rádiós riporter (eredetileg szociális munkás)
Svédországban, aki Magyarországról vándorolt ki 1986-ban (56-ban született).
Azt mondja az önéletrajzában, hogy „Sweden is my home, I love Sweden. You could
say that part of me is Swedish and part of me is Roma. …I am a Roma woman. With
a microphone.”
o
Egy
Ingrid Schiöler nevű abszolúte svéd jogi aktivistát 2010-ben „tiszteletbeli
romának” nyilvánítottak, a Vöröskeresztnél és a bevándorlókat abszorbáló
központokban kifejtett munkásságáért, amit a 70-es évek óta fejt ki.
·
És
akkor egy kis alap roma történelem, amit ma tanultam:
o
A
roma folklór egy része szerint ők Egyiptomból jöttek, vagy ők Izrael elveszett
10 törzsének az egyike. De a z összehasonlító nyelvészet még azt is
kiderítette, h milyen útvonalon jöttek Indiából, nem csak azt, h Indiából. És a
tudomány mai állása szerint Észak-India muszlim meghódításakor vonultak ki
onnan a romák.
o
1281
első írásos bizonyíték, hogy az Oszmán Birodalomban éltek romák. De
valószínűleg a Balkánon már pár évszázaddal ezelőtt is, és jól fogadták őket az
ottani népességek.
o
1512
Valachiai törvénykönyv: minden cigány rabszolga és az is lesz az idők
végezetéig (a késő 19. sz.ban vetette fel ott valaki, h barbár dolog, hogy a
romákat piacokon adják-veszik az egyházi és a világi birtokosok)
o
Szintén
1512-ből van az első írott forrás arról, hogy Svédországba érkezett egy roma
karaván
o
1749
Fekete Szerda: 1 nap alatt összefogdosta a spanyol hadsereg a Spanyolországban
élő összes cigányt, a férfiakat gályarabbá tette, a nőket és a gyerekeket
bebörtönözték, és nem volt szabad az anyanyelvükön beszélniük.
o
1944.
aug. 2. Auschwitz: egy éjszaka alatt meggyilkolták az összes roma foglyot,
ezért lett aug. 2. A Porajmos emléknapja
o
Nagyon
meg vagyok rendülve, még ezeknek az információknak a tudása is kicsit
lehetetlenné teszi a továbbélést, anélkül, hogy bármit is átéltem volna ebből
·
Írtam
is egy jó hosszú bejegyzést a múzeum vendégkönyvébe, hogy mennyire nagy
hatással volt rám a kiállítás, meg minden, meg az egyik alkalmazottal is
elbeszélgettem.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése